این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۷۱۳-۲۷۲۵

عنوان فارسی ارزیابی و مقایسه عمر خستگی قیرهای اصلاح‌شده با استایرن - اتیلن/پروپیلن - استایرن (SEPS) با استفاده از آزمایش‌های جاروب زمان و جاروب دامنه خطی (LAS)
چکیده فارسی مقاله بهره‌گیری از افزودنی‌­های مختلف در قیر جهت افزایش عمر و دوام روسازی بسیار رایج است. در این پژوهش تأثیر استفاده از درصدهای مختلف (2، 4 و 6 درصد وزنی نسبت به قیر خالص) پلیمر استایرن - اتیلن/پروپیلن - استایرن (SEPS) بر رفتار خستگی قیر مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا از آزمایش‌های جاروب زمان (TS) و جاروب دامنه خطی (LAS) برای بررسی مشخصات خستگی قیر اصلاح­شده استفاده شده است. علاوه بر روش رایج برآورد عمر خستگی بر اساس نتایج آزمایش LAS، در این پژوهش از روش شبه­تنش نیز استفاده شده و نتایج هر سه روش با یکدیگر مقایسه شده است. در نتیجه این پژوهش، استفاده از 2 درصد وزنی SEPS در قیر باعث کاهش عمر خستگی تا 12 درصد و افزایش آن به 4 و 6 درصد موجب افزایش عمر خستگی قیر تا 9/27 برابر شده است. با مقایسه نتایج آزمایش‌های LAS و TS اختلاف زیادی در میزان بهبود عملکرد خستگی در اثر اضافه شدن SEPS مشاهده شده است. آزمایش LAS به دلیل زمان کوتاه‌تر انجام روش مناسب‌تری برای بررسی مشخصات خستگی قیر است. در تحلیل نتایج آزمایش LAS بر اساس روش شبه تنش، میزان عمر خستگی نمونه‌های حاوی 2، 4 و 6 درصد وزنی SEPS به ترتیب 75/0، 5/2 و 8/15 برابر نمونه قیر خالص شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استایرن ـ اتیلن/پروپیلن ـ استایرن، جاروب دامنه خطی، جاروب زمان، شبه‌تنش، خستگی،

عنوان انگلیسی Using Time Sweep and Linear Amplitude Sweep Tests to Evaluate Fatigue Characteristics of Bitumen Modified with Styrene-Ethylene/Propylene-Styrene
چکیده انگلیسی مقاله Today, with the expansion of the road network and the increase in construction and maintenance costs of pavements, using additives in bitumen has become a popular method to improve asphalt performance. Various polymeric additives are widely used additives in bitumen and asphalt mixture. This paper investigates the effects of 2, 4, and 6 wt% of Styrene-Ethylene/Propylene-Styrene (SEPS) polymer on the bitumen's behavior. In this regard, linear amplitude sweep (LAS) and time sweep (TS) tests have been used to evaluate the fatigue characteristics of modified bitumen. In addition to the common method of estimating fatigue life in the LAS test, the pseudo-stress method was also used, and the results of three techniques were compared. As a result, using SEPS in bitumen reduces the fatigue life by 12% in the sample containing 2% of SEPS; however, fatigue life increased to 27.9 times greater than virgin bitumen by increasing the percentage of SEPS. The results of LAS and TS tests show a significant difference compared to each other. The LAS test is a suitable method to check the fatigue characteristics of bitumen due to the shorter test time. According to the pseudo-stress method results, the fatigue life of the samples containing 2, 4, and 6 wt% of SEPS are 0.75, 2.5, and 15.8 times greater than the virgin bitumen sample.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله استایرن ـ اتیلن/پروپیلن ـ استایرن, جاروب دامنه خطی, جاروب زمان, شبه‌تنش, خستگی

نویسندگان مقاله علیرضا علی اکبری |
کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

پوریا حاجی کریمی |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

علی خدایی |
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

محمد راهی |
مدیر تحقیق و توسعه، شرکت نفت پاسارگاد، تهران، ایران

اسحاق بابایی عاشورآبادی |
مسئول واحد تحقیق و توسعه، کارخانه تهران، شرکت نفت پاسارگاد، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_163127_f9b8a6b835fe5ec6e6647232c9468a8f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات