این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۷۵۱-۲۷۷۳
عنوان فارسی
تحلیل و مقایسه زمان بحرانی عبور عابر پیاده در تقاطعهای همجوار با مکانهای مقدس و سایر مکانها (مطالعه موردی: کلانشهر رشت)
چکیده فارسی مقاله
توجه به عابرین پیاده به عنوان یکی از عناصر کلیدی در جریان حمل و نقل بسیار حایز اهمیت است. وجود فرصت کافی و ایمن برای عبور عابرین پیاده از عرض خیابانهای شهری یکی از مسائل مهم در سالهای اخیر بوده است. در کشورهایی نظیر کشور ما، خصوصیات فردی افراد، جنسیت و نوع پوشش آنها بخصوص در بانوان به عنوان استفادهکنندگان از تسهیلات عابرین پیاده در تقاطعهای همجوار با مکانهای مقدس، یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر قبول فرصت عبور عابرین پیاده از عرض تقاطع است، که باید مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش، زمان عبور عابر پیاده با کمک مطالعات و بازدیدهای میدانی و به وسیله روش راف و مدلسازی به روش لوجیت دوگانه بر روی چهار تقاطع مهم کلانشهر رشت؛ شامل، دو تقاطع همجوار با اماکن مقدس و دو تقاطع در سایر نقاط مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در تقاطعهای همجوار با اماکن مقدس، برای عبور ایمن از عرض تقاطع شهری، آقایان 21% و بانوان 57% به فرصت بحرانی بیشتری نسبت به سایر تقاطعها نیاز دارند. همچنین تاثیر جنسیت نشان داد که بانوان نسبت به آقایان در عبور از عرض تقاطع همجوار اماکن مقدس به میزان 18% زمان بیشتری احتیاج دارند. همچنین بانوان با پوشش چادر در تقاطع همجوار با اماکن مقدس نسبت به بانوان بدون پوشش چادر، 18% فرصت بحرانی عبور بیشتری جهت عبور از عرض تقاطع نیاز دارند. مدل سازی به روش لوجیت دوگانه نشان داد که در صورت قرار گرفتن تقاطع در همجواری مکانهای مقدس، عابرین پیاده برای عبور از عرض تقاطع، 6/80% نسبت به سایر تقاطعها احتمال پذیرش فاصله زمانی بحرانی را دارند. احتمال پذیرش فاصله زمانی بحرانی برای عبور بانوان عابر پیاده از عرض تقاطع، 82% آقایان است. همچنین احتمال پذیرش عبور بانوان عابر پیاده با پوشش چادر در تقاطع هم جوار با مکانهای مقدس نسبت به سایر تقاطعها 7/40% است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عابر پیاده، عبور از عرض، روش راف، زمان بحرانی، مدل لوجیت،
عنوان انگلیسی
Analysis and Comparison of Critical Pedestrian Crossing Time at Intersections Adjacent to Holy Places and other Places
چکیده انگلیسی مقاله
It is very important to pay attention to pedestrians as one of the key elements in the flow of traffic. In recent years, adequate and safe time for pedestrians to cross urban streets has been an important issue. In countries such as our country, Iran, personal characteristics, gender and type of clothing, especially in women as users of pedestrian facilities at intersections adjacent to holy places is one of the effective parameters in accepting the opportunity for pedestrians to cross. In this research, pedestrian crossing time with field studies and by Raff’s method and dual logistic modeling were analyzed on four important intersections of Rasht city; Including, two intersections adjacent to the holy places and two intersections in other places. The results showed that at intersections adjacent to holy places, men need 21% and women need 57% more critical time interval than other intersections to cross safely. The effect of gender also showed that women needed 18% more-time interval than men to cross the intersection of adjacent holy places. Also, women with tent cover at the intersection adjacent to holy places need 18% more critical otime interval to cross the intersection than women without tent cover. Dual logistic modeling showed that if the intersection is adjacent to holy places, pedestrians have an 80.6% probability of accepting a critical time interval compared to other intersections to cross. The probability of accepting the critical time interval for pedestrian women to cross the intersection is 82% of men. Also, the probability of accepting a critical time interval for pedestrian women with tent cover to cross the intersection adjacent to the holy places is 40.7% compared to other intersections.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عابر پیاده, عبور از عرض, روش راف, زمان بحرانی, مدل لوجیت
نویسندگان مقاله
محسن عموزاده عمرانی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد سوادکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، سوادکوه، ایران
قاسم طهمورسی |
دانشجوی دکتری راه و ترابری، گروه مهندسی عمران، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
علی غظنفری تهران |
دانش آموخته کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشگاه گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_151631_ab8da1e01b3baa663d3485587c861114.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات