این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۳۹۹-۲۴۱۸
عنوان فارسی
اثر درصد آمیختهی ماسه وسیمان در عملکرد آسفالت متخلخل نیمه صلب با دانهبندی مختلف
چکیده فارسی مقاله
آسفالت نیمه صلب، مخلوطی آسفالتی با درصد ریزدانه بسیار کم و درصد تخلخل زیاد (حدود 20%) است که با آمیخته سیمان و ماسه روان پرشده است. این نوع آسفالت یک مخلوط انعطافپذیر و مقاوم و رویهای مناسب ازلحاظ تأمین اصطکاک و کاهش صدا برای رویه جادهها است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد این مخلوط با درصدهای مختلف آمیخته ماسه سیمان است. بدین منظور، نمونههایی از یک مخلوط آسفالتی متخلخل با درصدهای متفاوت آمیخته ماسه سیمان (%0،%25،%50 و %75) اشباع شد و آزمایشهای مقاومت مارشال، خزش دینامیکی، ضریب برجهنگی، خستگی و حساسیت رطوبتی بر روی آنها انجام گرفت. نتایج نشان میدهد با افزایش درصد آمیخته ماسه سیمان در رویه نیمه صلب بهطور متوسط به ترتیب حساسیت رطوبتی، خستگی و خزش، ٪5، ٪8 و٪12 کاهش مییابد و پارامترهای مقاومت مارشال و ضریب برجهندگی به ترتیب ٪8 و ٪33 افزایش مییابد. همچنین با افزایش درصد آمیخته ماسه سیمان در رویه نیمه صلب میزان جذب آب و روانی کاهش و مقدار وزن مخصوص واقعی نمونه افزایش مییابد. درواقع میتوان گفت پارامتر درصد آمیخته ماسه سیمان در رویههای نیمه صلب، پارامتری بسیار مؤثر بر عملکرد این رویه است. علاوه بر این نتایج نشان میدهد با تبدیل رویه آسفالتی انعطافپذیر به رویه نیمه صلب به کمک تزریق آمیخته ماسه سیمان در حفرات آسفالت متخلخل با دانهبندی و درصد قیر بهینه (دانهبندی C و 4 درصد قیر) به ترتیب پارامترهای مدول برجهندگی، خستگی، خزش، حساسیت رطوبتی و مقاومت مارشال، حدوداً 5٪، 62٪، 60٪، 167 و ٪ 21 بهبود مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آمیخته ماسه-سیمان، آسفالت متخلخل، رویه نیمه صلب، عملکرد محیطی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Sand and Cement Mixture Percentage on the Performance of Semi-Rigid Porous Asphalt with Different Gradation
چکیده انگلیسی مقاله
Semi-rigid asphalt, or porous asphalt impregnated with cement or cement mortar and quicksand is an asphalt mixture with a very low fine grain and a high porosity percentage (about 20%) that is filled with cement and quicksand mortar. This type of asphalt is a flexible and durable mixture and a suitable procedure in terms of providing friction and reducing noise for road surfaces. Using the appropriate percentage of bitumen in the mixture, it can be used in areas with different temperatures. Semi-rigid asphalt is less susceptive to heat than conventional asphalt concrete. To evaluate this type of mixture, samples of a porous asphalt mixture with different percentages of cement-sand slurry (0%, 25%, 50% and 75%) were impregnated and Marshall resistance tests, dynamic creep, resilience coefficient, fatigue and moisture susceptibility was performed on them. The results show that on average, with increasing the percentage of cement-sand slurry in semi-rigid pavement, moisture susceptibility, fatigue and creep decreases by ،5%, 8% and 12%, respectively, and the Marshall resistance parameters and resilience coefficient increase by 8% and 33%, respectively. Also, with increasing the percentage of cement sand slurry in semi-rigid pavement, the amount of water and fluid absorption decreases and the amount of actual specific gravity of the sample increases. In fact, it can be said that the percentage of cement sand slurry in semi-rigid pavements is a very effective parameter on the performance of this pavement. In addition, the results show that by converting flexible asphalt pavement to semi-rigid pavement by injection of cement-sand slurry in porous asphalt cavities with granulation and optimal bitumen percentage (C granulation and 4% bitumen), respectively, the resilience modulus parameters, fatigue, creep, moisture susceptibility and Marshall resistance improved by approximately 5%, 62%, 60%, 167 and 21%; Therefore, by converting flexible pavement to semi-rigid pavement, performance parameters are improved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آمیخته ماسه-سیمان, آسفالت متخلخل, رویه نیمه صلب, عملکرد محیطی
نویسندگان مقاله
زهره غفوری فرد |
کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، پردیس فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
محمدمهدی خبیری |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، پردیس فنی مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_149594_b8ad2f6607c5e1d9a212f7c69053acab.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات