این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۴۴۵-۲۴۶۳
عنوان فارسی
تعیین عوامل موثر بر تقاضای سفر کاری-تحصیلی (انتخاب وسیله نقلیه) در ساعت اوج تردد صبح در شهر اصفهان: رهیافت لوجیت آشیانهای
چکیده فارسی مقاله
در دهههای اخیر افزایش رشد شهر نشینی همراه با رشد سریع مالکیت خودروهای شخصی، سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل را به یکی از معضلات بزرگ کلان شهرها تبدیل کرده است. لذا تشخیص عوامل تاثیرگذار بر تصمیمهای انتخاب وسیله نقلیه توسط افراد سفرکننده به ویژه در ساعت اوج تردد نقش ویژهای در برنامهریزی حمل و نقل و مدیریت تقاضای سفر دارد. هدف این مقاله تعیین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب وسیله نقلیه سفرهای کاری-تحصیلی در ساعت اوج تردد صبح در شهر اصفهان با استفاده از مدل لوجیت آشیانهای است. نتایج ناشی از تخمین مدل انتخاب وسیله نقلیه توسط این مدل نشان میدهد تقاضا برای اتوبوس تنها به کرایه و زمان بستگی دارد و دیگر عوامل تاثیری بر انتخاب اتوبوس برای سفر در ساعت اوج تردد صبح ندارد. ولی کشش پایین قیمت نشان دهنده اجبار افراد در استفاده از اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه است. این در حالی است که تقاضا برای تاکسی علاوه بر زمان و هزینه سفر به عواملی چون درآمد، راحتی وسیله نقلیه و سرپرست خانوار بودن فرد بستگی دارد ولی کشش قیمتی بالای این وسیله بیانگر این مطلب است که سیاست گذار میتواند از طریق کاهش کرایه افراد و اعمال سوبسید بر استفاده از تاکسی افراد را به استفاده از تاکسی ترغیب کند. مهمترین عامل تاثیر گذار بر انتخاب خودروشخصی راحتی وسیله نقلیه و سرپرست خانوار بودن است از طرف دیگر تقاضا برای خودرو شخصی نسبت به قیمت بیکشش بوده و سیاستگذار امکان تغییر تقاضای افراد را با استفاده از افزایش قیمت ندارند. لذا سیاستهای قیمت گذاری تنها میتواند سبب ایجاد درآمد برای سیاستگذار شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتخاب وسیله، انتخاب گسسته، لوجیت آشیانهای طبقه بندی JEL D1 D12، D62،
عنوان انگلیسی
Determinants of Educational-Work Travel Demand (Mod Choice) in Morning Peak Hours in Isfahan City: Nested Logit Approach
چکیده انگلیسی مقاله
In recent decades, rising urbanization along with rapid growth of personal car ownership has made transportation as a major problem for policymakers in metropolitan areas. Thus, recognizing affecting factors on mod choice by traveler, especially at peak hours, has a special role in transport planning and travel management. The purpose of this article is determination of factors that affect mod choice behavior of educational-work travel in the peak hours of morning in Isfahan city using the nest logit model. The results of estimating the mode choice bay this model show that demand for bus just depends on freight and time, and other factors do not affect the choice of bus for travel at that time. But the low price elasticity indicates that people are forced to use the bus as a vehicle. However, the demand for taxis in addition to time and freight depends on factors such as income, vehicle's comfort, head of the household and education but the price elasticity of this mod suggests that policymaker can encourage people for using taxi by reduction of freight and paying subside on using taxi. The most important factor that influence the choice of a personal car is the comfort of the vehicle and being the head of the household. On other hand, demand for car is inelastic and policy maker have not Possibility to change people's demand by increasing price so, pricing policy can only make income for policy maker.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انتخاب وسیله, انتخاب گسسته, لوجیت آشیانهای طبقه بندی JEL D1 D12, D62
نویسندگان مقاله
مرضیه گوگردچیان |
دکتری اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
حسین حق شناس |
استادیاردانشکده حمل و نقل، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_154260_3e363caca239c4129b0ba7c719480cda.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات