این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۴۹۵-۲۵۱۷

عنوان فارسی بهینه‌سازی مسیر قائم راه با در نظر گرفتن هزینه مصرف سوخت و استفاده از الگوریتم‌ شبیه‌سازی تبرید
چکیده فارسی مقاله افزایش قیمت سوخت، محدودیت منابع انرژی و مسائل محیط‌‌زیستی منبعث از مصرف زیاد آن، روش‌هایی برای ارزیابی گزینه‌های خط پروژه (مسیر قائم) راه را می‌طلبد، که ضمن تأمین ایمنی و راحتی رانندگان و کاهش هزینه‌های احداث راه، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه را به همراه داشته باشد. در این پژوهش سعی شده است میزان هزینه‌ سوخت برآورد و اهمیت آن در مقایسه با هزینه عملیات خاکی سنجیده شود. همچنین، هزینه عملیات خاکی به جای روش مرسوم روش بروکنر که محدودیت‌هایی دارد، از روش مدل‌سازی برنامه‌ریزی خطی - که کارآیی بیشتری در محاسبه هزینه‌های واقعی جابجایی خاک دارد- استفاده شده‌است. در این مقاله یک مدل بهینه‌سازی ترکیبی برای تعیین مسیر قائم راه ارائه شده است، که در آن سطوح بهینه در نقاط تغییر شیب طولی به گونه‌ای تعیین می‌شوند که مجموع وزن‌داده‌شده هزینه احداث و هزینه مصرف سوخت کمینه شود. برای حل این مسئله، چارچوبی دو سطحی بر مبنای الگوریتم بهینه‌سازی تبرید ارائه شده است، به گونه‌ای که در سطح بالای آن سطوح بهینه در نقاط تغییر شیب طولی بر مبنای کمترین مجموع هزینه احداث و هزینه مصرف سوخت تعیین می‌شوند، و کمینه‌سازی هزینه احداث از طریق یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی خطی در سطح پایین آن انجام می‌شود. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که سرعت و دقت اجرای الگوریتم ارائه‌شده در مقایسه با روش جست‌وجوی کامل بسیار مناسب است و می‌توان از آن در اجرای پروژه‌های واقعی بهره برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسیر قائم راه (خط پروژه)، هزینه مصرف سوخت، الگوریتم شبیه‌سازی تبرید،

عنوان انگلیسی Determining Vertical Alignment of Highways Using Simulated Annealing Algorithm
چکیده انگلیسی مقاله Limited energy resources and environmental issues arising from its high consumption require methods to determine project vertical alignment that, while ensuring driver safety and comfort and reducing road construction costs, reduce vehicle fuel consumption. This study seeks to incorporate fuel and earthwork costs in the vertical alignment determination problem. Moreover, this study makes use of a linear mathematical programming model method to minimize the cost of earthworks instead of the conventional Bruckner method, to perform more accurately in calculating the actual costs of earthmoving. In this paper, a combinatorial optimization model is proposed to determine the vertical alignment of roads, in which the optimal levels at the points of longitudinal slope change are determined. This has been done in a way that the weighted sum of construction cost and fuel cost are minimized. To solve the problem, a bi-level framework is proposed based on the Simulated Annealing algorithm, so that at the upper level, the optimal levels at longitudinal slope change points are determined based on the lowest total construction cost and fuel cost, and at the lower level the construction cost is minimized through a linear mathematical programming model. Results show that the speed and accuracy of the proposed algorithm is very appropriate compared to the brute force method and can be used in real-world projects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسیر قائم راه (خط پروژه), هزینه مصرف سوخت, الگوریتم شبیه‌سازی تبرید

نویسندگان مقاله محسن بابایی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

امیرحسین چهارمحالی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_144358_dbd5dc2a314e72a7cb327b1255ddd498.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات