این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۲۵۳۷-۲۵۵۷

عنوان فارسی شبیه سازی عامل بنیان حرکت ناوگان اتوبوس های تندرو شهری(BRT)
چکیده فارسی مقاله امروزه سیستم‎های حمل و نقل زمینی با چالش بزرگی به نام ازدحام روبه‌رو هسـتند. از آنجـا کـه پدیده‌های ترافیکی و ازدحام دارای خصوصیاتی از جمله پیچیدگی و پویـایی هستند، مدل‌سازی آنها با مدل‎های ریاضی معمول بسیار دشوار و بعضاً غیرممکن است. به همین منظـور، مـی‌تـوان در مدل‌سـازی پدیـدۀ ازدحـام و تشـخیص پارامترهـای مـؤثر در کـاهش یـا افـزایش آن، از تکنولوژی‌های مبتنی بر عامل‎های دارای همخـوانی بـالا بـا ایـن خصوصـیات بهـره گرفـت. با توجه به جایگاه اتوبوس‌های تندرو شهری در جابه‌جایی مسافران، کاهش ترافیک و همچنین کاهش پارامترهای زمان انتظار مسافران و زمان سفر از اهداف این تحقیق هستند. لذا برای تحقق این اهداف از شبیه‌سازی عامل بنیان حرکت ناوگان اتوبوس‌های تندرو شهری (BRT) استفاده شده است. در این تحقیق، برنامۀ پایۀ NetLogo برای کدنویسی مدل و اجرای شبیه سازی آن مورد استفاده قرار گرفته است. در این بررسی سه سناریو متفاوت در نظر گرفته شد. نتایج عملکرد سیستم حمل و نقل تندرو شهری با تغییرات به عمل آمده در هر یک از پارامترهای مؤثر، در هر یک از سناریوها، قابل توجه بود. در نهایت، پس از آنالیز و تحلیل کلی و همچنین مقایسۀ وضعیت‌های مختلف، نتایج و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد ناوگان اتوبوس‌های تندرو شهری ارائه شد. از جمله اینکه در خصوص دستیابی به اهداف مورد نظر (یعنی کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها و کاهش زمان سفر) وضعیت سناریوی پل نسبت به دو سناریوی چراغ هوشمند و حالت جاری مناسب‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبیه سازی، مدل سازی، نت لوگو، عامل بنیان، حمل و نقل،

عنوان انگلیسی Agent Based Simulation of the Movement of Bus Rapid Transit Fleets (BRT)
چکیده انگلیسی مقاله Today, ground transportation systems are facing a major challenge which has come to be known as traffic congestion. Since traffic and congestion are complex and dynamic phenomena, it is difficult and sometimes impossible to apply conventional mathematical models on them. Thus agent-based technologies with high compatibility with the afore-mentioned characteristics can be used to model the phenomenon of congestion and detect effective congestion mitigation/aggravation parameters. Considering the role of bus rapid transit in the transportation of passengers, mitigation of congestion and reduction of passenger waiting time and travel time are among the objectives of the present study. Therefore, agent-based simulation of the movement of bus rapid transit (BRT) fleets is used to achieve the afore-mentioned goal. In the present study, NetLogo is used to code the model and run the simulation. Three different scenarios were taken into account in this study. Change of effective factors in each of the three scenarios led to significant improvements in the BRT performance analysis results. Finally, after general analysis and comparison of different scenarios, results and suggestions were presented to improve the performance of BRT fleets. In the attempt to achieve the goals (i.e. reduction of passenger waiting time at stations and reduction of travel time), the bridge scenario was found to be more suitable and effective than the smart light and status quo scenarios.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شبیه سازی, مدل سازی, نت لوگو, عامل بنیان, حمل و نقل

نویسندگان مقاله رحمان نورمحمدی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمدعلی خاتمی فیروزآبادی |
استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران و استاد مدعو، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

اکبر عالم تبریز |
استاد،گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

رضا احتشام راثی |
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

امیر دانشور |
استادیار،گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_163620_2a8094c271bf0310aa8a974d56d3035b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات