این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۲۴۹-۲۲۸۳
عنوان فارسی
تحلیل تأثیر محتوا و قالب تابلوهای پیام متغیر بر رفتار تغییر مسیر رانندگان (مطالعه موردی: شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله
تابلوهای پیام متغیر بهعنوان یکی از سامانههای حملونقل هوشمند شناخته میشوند. در کشور جمهوری اسلامی ایران بیشتر مطالعات در راستای یافتن بهینهترین موقعیت تابلوهای پیام متغیر بوده است و عوامل تأثیرگذار دیگر در افزایش اثرپذیری این تابلوها کمتر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در صورت شناخت سایر عوامل مؤثر مانند محتوا و قالب، میتوان یک پیام مناسب و مؤثر برای رانندگان طراحی کرد. در این تحقیق رفتار تغییر مسیر رانندگان با توجه به تغییر محتوا و قالب پیامِ تابلوی پیام متغیر بهصورت تصویری و از طریق پرسشنامه مورد تحلیل قرار میگیرد و در نهایت به ساخت مدل میانجامد. نتایج بهدستآمده بهوسیله مدل لوجیت دوگانه نشان میدهد که مطلوبترین حالت نمایش پیامِ تغییر به مسیر پیشنهادی به علت وقوع حوادث، زمانی است که پیام وقوع تصادف همراه با اشاره به محل حادثه، مدتزمان تأخیر پیشبینی شده در مسیر و ارائه مسیر پیشنهادی در سه خط به همراه چهار چراغ چشمکزن در سمت راست تابلو و تصویر در سمت چپ آن نمایش داده شود. اما میتوان در زمان محدودیت ابعاد و فاصله خوانایی تابلو، از متن تککلمهای تصادف با قلم بزرگ بهجای متن پیشنهادی قبلی استفاده کرد. پس از مشخصشدن مناسبترین پیام و مناسبترین ترکیب آن با پیکتوگرام، انتظار میرود نتایج حاصل از مدل ساختهشده و اعمال آن در پیام تابلوهای پیام متغیر باعث افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و ترافیک و اثرگذاری بیشتر در پیروی از رعایت قوانین ترافیکی و تابلوهای پیام متغیر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی، پیکتوگرام، تابلو پیام متغیر، رفتار تغییر مسیر رانندگان، مدل لوجیت، سیستمهای هوشمند حملونقل،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Effect of Content and Format of Variable Message Signs on Drivers' Diversion Behavior (Case Study: Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله
Variable message signs are known as one of the intelligent transportation systems In the Islamic Republic of Iran, most studies have been conducted to find the optimal position of variable message signs; and other influential factors in increasing the effectiveness of these signs have been less studied. It is possible to design a suitable and effective message for drivers by knowing other factors such as content and format. In this research, the behaviour of drivers route diversion due to the change of content and message format of the variable message sign analyzed. For this purpose, a questionnaire designed and a choice model constructed. The results obtained by the binary logit model show that the most desirable way to display the message of change to the proposed route due to accidents is when the message of the accident shows the location of the accident, the duration of the predicted delay in the route and the proposed route in three-line with four flashing lights on the right side of the panel and the image on the left. However, when the dimensions and reading distance of the board are limited, the text of the one-word accident with a large font can be used instead of the previously suggested text. It is expected that the results of the constructed model and its application in the message of variable message boards will increase safety, reduce accidents and traffic and be more effective in following the rules of traffic and variable message signs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایمنی, پیکتوگرام, تابلو پیام متغیر, رفتار تغییر مسیر رانندگان, مدل لوجیت, سیستمهای هوشمند حملونقل
نویسندگان مقاله
ایمان ایلخانی |
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران
مهدی یزدان پناه |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه گرمسار، گرمسار، ایران
علی دهقان بنادکی |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_137997_fcf481f25c989de69a84fc53ce441b5d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات