این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۲۸۵-۲۲۹۹

عنوان فارسی ارزیابی رفتار عابرین پیاده در مواجهه با موقعیت‌های حادثه ساز شهر ارومیه
چکیده فارسی مقاله یکی از عناصر مهم در مهندسی ترافیک، عابر پیاده است که توجه چندانی به آن نشده است. پیاده‌روی جایگاه برجسته ­ای در سیستم حمل‌ونقل شهری دارد زیرا بخش قابل‌توجهی از سفرهای درون‌شهری به‌صورت پیاده انجام می‌شود. درنتیجه لزوم شناسایی عوامل مؤثر بر تصادفات عابران پیاده و تجزیه‌وتحلیل آمار تصادفات سال‌های اخیر احساس می‌شود. تعداد 350 پرسشنامه ﺗﻬﯿﻪ و به‌صورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺑﯿﻦ عابران پیاده شاغل توزیع‌شده است.در این تحقیق با استفاده از تحلیل عاملی و با نرم ­افزار SPSSبه تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته شده است. در هدف سفر از پیاده ­روی حدود 50% اهداف برای خرید، 25% برای تحصیل و کار و 25% دیگر برای تفریح است. بنابراین خرید به‌عنوان یکی از دلایل مهم پیاده‌روی است. در اهداف سفر 26% برای اهداف تفریح و بازدید بوده است، 23% برای کار و تحصیل بوده است. سؤالات تخلفات عابر پیاده که شامل 20 سؤال است، به چهار عامل اصلی طبقه ­بندی شد .که عبارت است از اشتباهات و تخلفات، خطا، رفتار پرخاشگرانه و رفتار مثبت. عامل اول اشتباهات و تخلفات با عامل اول در گروه پرسشنامه دسته سوم اختلال در عملکرد رابطه مثبت و معنادار دارد. عامل دوم در گروه پرسشنامه دسته اول یعنی رفتار پرخاشگرانه، با تمام عوامل در پرسشنامه دوم رابطه مثبت و معناداری دارد، به‌عبارت‌دیگر نبود راهکار و کنترل، عدم قبول احساس، شکست اهداف منجر به افزایش رفتارهای پرخاشگرانه می ­گردد. در عامل دوم در پرسشنامه اول یعنی خطاها، با ایجاد اختلال در خواب یا خواب نامناسب این رفتار افزایش می­ یابد، که سطح معناداری زیاد آن قابل‌توجه است و اهمیت این مطلب را آشکار می­ کند. در رفتارهای مثبت همبستگی مثبتی بین خواب مناسب و عامل رفتار مثبت دیده می­ شود و در رفتارهای خشونت‌آمیز همبستگی منفی بین عامل خواب وجود دارد. به این معنا که خواب نامناسب سبب افزایش این عامل گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل رفتار، تحلیل عاملی، عابر پیاده،

عنوان انگلیسی Evaluating the Behavior of Pedestrians in the Face of Accident Situations in Urmia City
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important elements in traffic engineering is the pedestrian, which has not received much attention. Walking has a prominent place in the urban transportation system because a significant portion of inner-city travel is done on foot. As a result, there is a need to identify the factors affecting pedestrian accidents and to analyze the accident statistics of recent years. A total of 350 questionnaires were distributed to employed pedestrians. In this study, the findings were analyzed using factor analysis and SPSS software. About 50% of The purpose of the trip is for shopping, 25% for study and work, and another 25% for leisure activities. So shopping is one of the most important reasons to walk. The Pedestrian Behavior Questionnaire (PBQ) included 3 categories of questions, the first category was classified into four main factors, the second category into three factors and the last category into three factors. The first factor, Errors has a positive correlation and significant relationship with the first factor (dysfunction)in the third category. The second factor in the first category questionnaire group, aggressive behavior, has a has a positive correlation and significant relationship with all factors in the second category, In other words, lack of strategy and control, rejection of feelings, failure of goals leads to increased aggressive behaviors. The second factor in the first questionnaire, lapses, this behavior increases with sleep disturbance or inappropriate sleep, which has a high level of significance and reveals the importance of this issue. In positive behaviors, there is a positive correlation between proper sleep and the cause of positive behavior, and in violent behaviors, there is a negative correlation between the cause of sleep. This means that poor sleep has increased this factor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل رفتار, تحلیل عاملی, عابر پیاده

نویسندگان مقاله احمد َشیخلو |
کارشناس ارشد، گروه عمران برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علی توکلی کاشانی |
دانشیار، گروه آموزشی حمل‌ونقل، دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت، تهران ایران

علی نادران |
استادیار، گروه عمران برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_141223_3fe4ba6ae83344ea398afb949345d5f5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات