این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۱۹۴۵-۱۹۶۵
عنوان فارسی
بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب مکان پیادهراههای شهری (مطالعه موردی: شهر قم)
چکیده فارسی مقاله
امروزه پیادهراهها یکی از مهمترین عناصر در ساختار فضایی شهرها هستند که میتوانند مزیتهای پیاده محوری را به مرحله اجرا درآورند. توسعه پیادهراهها یکی از راهبردهای اساسی برای کاهش پیامدهای زیستمحیطی زیانبار خودرو- محوری، افزایش ایمنی افراد پیاده و بهبود محیط شهری میباشد. شهر قم به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور با مشکلات تنزل اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی بسیار مواجه است که نیازمند احیاء و بازآفرینی هست. یکی از راهکارهای افزایش حضور پیاده در شهرها، مکانیابی مسیرهای پیادهراهی است که در جهت رفع هرچه بیشتر نیازهای فرد پیاده عمل کرده و بهبیاندیگر در میان چندین مسیر مشابه بین یک زوج مبدأ - مقصد بهینه باشند. بهمنظور اثربخشی راهکارهای فوق، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان پیادهراهها مبتنی بر مدلهای سفر در شهر قم ضروری میباشد. هدف پژوهش حاضر، در ابتدا ارتقاء پیادهمداری با تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب مساعدترین مسیرها برای اجرای پیادهراهها با استفاده از آمار و اطلاعات جذب سفر سال 1397 در شهر قم به عنوان یکی از شهرهای مهم گردشگری مذهبی میباشد. پژوهش حاضر نیز به بررسی ارتباط بین متغیرهای تأثیرگذار بر انتخاب مکان پیادهراه با توجه به تمامی انواع سفر با استفاده از روش معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی میپردازد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهایی نظیر متغیرهایی نظیر سرانه خودرو، خانوار، جمعیت، درآمد، و مساحت تأثیر بهسزایی بر مدلهای زیارت، تفریح، و خرید بهعنوان مدلهای تولید سفر عابرانپیاده دارد؛ بنابراین متغیرهایی نظیر سرانه خودرو و دانشآموزان بهترتیب بیشترین و کمترین نقش و اثر را در مدلهای سفر و در نتیجه انتخاب مکان عابران پیاده دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیادهراهها، عوامل مؤثر، مدل معادلات ساختاری، روش حداقل مربعات جزئی،
عنوان انگلیسی
Evaluation and determination of factors affecting the location of urban pedestrian streets (Case study: Qom city)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, pedestrian streets are important elements in urban space that can speed up the non-motorized movement. Development of pedestrian streets is one of the basic strategies to reduce the harmful environmental consequences of motor vehicles, increase the safety of pedestrians, and improve the urban environment. Recently, City of Qom has faced up many economic, social and environmental degradation problems that need to be rehabilitated and recreated. Regarding the issues, one of the ways to increase the presence of pedestrians in cities is to select pedestrian locations appropriately that optimize the routes between the trip origin-destination. In order to facilitate this importance, identifying and prioritizing the factors affecting the choice of pedestrian location based on trip purposes in the City of Qom is vital. Thus, the goal of this study is to promote walking using the factors influencing the location of pedestrian streets. In order to reach the goal, the present study firstly employs the transport and landuse data and information of the city of Qom as a cultural and religious center of the country based on the trip attraction data in 2018. Secondly, it identifies the relationship between factors affecting location of pedestrian streets using the structural equation modeling (SEM) based partial least squares (PLS) method. Therefore, the results of PLS method revealed that factors such car ownership, household, population, income, and area have a positive effect on pilgrimage, recreational, and shopping trips. Finally, variables such as car ownership and students have the most and the least effects on trips and the choice of pedestrian location, respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیادهراهها, عوامل مؤثر, مدل معادلات ساختاری, روش حداقل مربعات جزئی
نویسندگان مقاله
غلامرضا شیران |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، گروه مهندسی راه آهن و برنامه ریزی حمل ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
امیر ارفع شیرانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علی نادران |
استادیار، دانشکده عمران، دانشکده فنی- مهندسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فرهاد حدادی |
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_138008_59d6cc74adf658dc4cc2ee67802e9298.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات