این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۶۳۵-۱۶۱۹

عنوان فارسی بررسی آزمایشگاهی استفاده از پلی اتیلن کراس لینک بازیافتی به عنوان سنگدانه در آسفالت متخلخل
چکیده فارسی مقاله پلی ­اتیلن کراس لینک (XLPE) نوعی عایق برای کابل ­های فشار قوی است که به دلیل مقاومت الکتریکی و حرارتی مطلوب، به طور گسترده در پوشش کابل­ های انتقال الکتریسیته استفاده می­ شود. به دلیل نبود تکنولوژی مناسب برای بازیافت XLPE، عمدتاً از روش­ های سوزاندن و دفن ­کردن برای ضایعات این مواد استفاده می ­گردد. در این پژوهش از ضایعات XLPE به عنوان جایگزین مصالح­ سنگی ریزدانه مخلوط ­های آسفالت متخلخل بهره گرفته ­شده است. به این منظور مقادیر 25، 50 و 75 درصد حجمی از مصالح ­سنگی 36/2 تا 75/4 میلیمتر با ذرات XLPE هم ­اندازه جایگزین گردیدند. جهت تخمین درصد قیر بهینه از آزمایش ­های کانتابرو و تعیین درصد فضا­های­ خالی مخلوط استفاده گردید. در گام بعد عملکرد نمونه ­ها از طریق آزمون ­های لاتمن اصلاح شده و کانتابرو بر روی نمونه ­های پیرشده و فرونشست قیر مورد ارزیابی واقع شد. بررسی ­ها نشان داد که ذرات XLPE، به علت قابلیت جذب پایین، می ­توانند توانایی مخلوط­ های آسفالت متخلخل را برای مقاومت در برابر شرایط رطوبتی افزایش دهند. همچنین ارزیابی نتایج آشکار نمود که نمونه­ های حاوی XLPE جایگزین­ شده با 25 درصد حجمی مصالح ­سنگی بین 36/2 تا 75/4 میلیمتر، بهترین عملکرد را نسبت به نمونه­ های شاهد و دیگر نمونه ­های حاوی XLPE دارا هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمایش کانتابرو، آسفالت متخلخل، حساسیت رطوبتی، ضایعات XLPE،

عنوان انگلیسی Experimental Investigation of the Use of Recycled Cross-Linked Polyethylene as Aggregate in Porous Asphalt Mixture
چکیده انگلیسی مقاله Cross-Linked Polyethylene (XLPE) is a type of insulation for high-voltage cables that is widely used in electrical cable coatings because of its good thermal and electrical resistance properties. Due to lack of appropriate technology for XLPE recycling, incineration and burial methods are mainly used for the waste of these materials. In this study, XLPE wastes were used as a substitute for fine aggregates of porous asphalt mixtures. For this purpose, 25, 50 and 75% volumes of the 2.36 to 4.75 mm aggregates were replaced with the same size XLPE particles. Optimal asphalt percentage was estimated by the mixture’s air voids percentage and Cantabro tests. In the next step, the performance of the samples was evaluated by modified Lottman, Cantabro on aged samples and asphalt drain down tests. The results showed that XLPE particles, due to their low absorption capacity, can enhance the resistance of porous asphalt mixtures to moisture damage. The evaluations also revealed that specimens which 25% aggregates between 2.36 to 4.75 of them replaced with XLPE, had the best performance compared to control and other specimens containing XLPE.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آزمایش کانتابرو, آسفالت متخلخل, حساسیت رطوبتی, ضایعات XLPE

نویسندگان مقاله ایمان آقایان |
دانشیار گروه راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

ایمان محمدیان نامقی |
کارشناس‌ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

علیرضا داننده |
کارشناس‌ارشد راه و ترابری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

رضا بهزادیان |
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_109518_b68e6c7a361356dff7a09e20b4c8c533.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات