این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۷۸۱-۱۷۵۱
عنوان فارسی
مسئله تخصیص پهلوگاههای اسکله در پایانههای کانتینری با در نظر گرفتن مصرف سوخت کشتیها، مطالعه موردی: بندر شهید رجایی ایران
چکیده فارسی مقاله
پایانههای کانتینری سیستمهای پیچیدهای هستند که در آنها فرآیندهای تصمیمگیری حیاتی مرتبط با کنترل و برنامهریزی تدارکات جریان دارد. تصمیمگیری در مورد زمان و مکان تخصیص کشتیهای ورودی از مهمترین مسائل پیشروی گردانندگان پایانههای کانتینری و مدیران بنادر است که غالباً "مسئله تخصیص پهلوگاه اسکله" نامیده میشود. بهعلاوه، در طول دو دهه گذشته، حملونقل دریایی و ترافیک کانتینری در سراسر جهان رشد سریع و پیوستهای را تجربه کرده است که این افزایش باعث شده موضوع سوخت مصرفی توسط کشتیها تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های خطوط کشتیرانی شود. بنابراین، این مقاله قصد دارد مسئله بهینهسازی تخصیص پهلوگاههای اسکله را در حالتی مورد بررسی قرار دهد که سوخت مصرفی موردنیاز برای حرکت کشتیها، توسط مدیران پایانهها و خطوط کشتیرانی در تصمیمگیریهای مربوط به عملیات تخصیص کشتی ها، مد نظر قرار گیرد. برای بررسی این امر، بندر شهید رجایی انتخاب و پس از ارائه مدل ریاضی متناسب با ویژگی های فیزیکی و عملیاتی بندر شهید رجایی نسبت به حل آن با استفاده از روش دقیق اپسیلون محدودیت تکاملیافته (AEC) اقدام میشود. بهدلیل پیچیدگی مدل ریاضی ارائه شده، برای حل مسائل با ابعاد واقعی از الگوریتم فراابتکاریNSGA-II (الگوریتم ژنتیک رتبهبندی نامغلوب چندهدفه) نیز استفاده میشود. در پایان، نتایج بدست آمده و تحلیلهای آماری انجامشده، حکایت از عملکرد قابل قبول مدل بهینهسازی چندهدفه ریاضی پیشنهادی بهمنظور کاهش زمان انتظار کشتیها و مصرف سوخت آن ها دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایانههای کانتینری، حملونقل دریایی، مدلسازی ریاضی، مسئله تخصیص پهلوگاههای اسکله، بندر شهید رجایی ایران،
عنوان انگلیسی
The Berth Allocation Problem at Container Terminals with Fuel Consumption Considerations, Case Study: Iranian Rajaee Port
چکیده انگلیسی مقاله
Container terminals are complex systems in which critical decision-making processes related to maritime logistics operations take place at them. Allocating incoming ships to the berths is the most important problem for port managers. Besides, over the past two decades, the container shipping industry has experienced rapid and continuous growth, which has made the issue of fuel consumption by ships one of the most important concerns of the International Maritime Organization (IMO). Therefore, this paper intends to consider the issue of optimizing the allocation of berths in a situation where fuel consumption is considered by the port operators and shipping lines. To investigate this, the Iranian Shahid Rajaee port was selected. Based on the physical and operational characteristics of the case study we proposed a multi objective optimization model. This model was solved using the exact Augmented Epsilon Constraint (AEC) method. Given the NP-Hard complexity of the proposed model, the NSGA-II (Non-Dominated Sorting Genetic Algorithm-II) meta-heuristic algorithm has also been used for solving real-world large-size instances. Finally, the results and statistical analyzes illustrate the good performance of the proposed multi-objective mathematical model to reduce the waiting time of ships and their fuel consumption.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایانههای کانتینری, حملونقل دریایی, مدلسازی ریاضی, مسئله تخصیص پهلوگاههای اسکله, بندر شهید رجایی ایران
نویسندگان مقاله
صادق شریفی |
کارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان، ایران
سید فرزاد حسینی |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان، ایران
حسن زارعی |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه هرمزگان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_138015_e6b4f7452fecceea97c1c6603d9325bc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات