این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۳۶۵-۱۳۸۱

عنوان فارسی طراحی مدل صلاحیت‌سنجی رانندگان اتوبوس‌های درون‌شهری به روش کمّی
چکیده فارسی مقاله صلاحیت­سنجی و ارزیابی توانمندی­­­های شغلی رانندگان سبب افزایش بهره­وری و کاهش نرخ وقوع حوادث رانندگان اتوبوس درون­شهری خواهد شد.ازجمله مزایای مهم صلاحیت­­سنجی قبل ازاستخدام می­توان به افزایش میزان تطابق و سازگاری شغل با شاغل رانندگان اتوبوس درون­شهری اشاره کرد. هدف مقاله حاضر طراحی مدل صلاحیت‌سنجی رانندگان اتوبوس درون‌شهری تهران است. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی - پیمایشی است. حجم جامعه آماری شامل 2000 نفر راننده بخش خصوصی فعال در اتوبوس‌رانی تهران است. روش نمونه‌گیری در بخش کمّی با توجه به ویژگی همگن بودن جامعه آماری رانندگان، تصادفی ساده است. تعداد رانندگان که پرسشنامه مربوطه در بین آن‌ها توزیع شده است، از طریق نمونه‌گیری احتمال وند با استفاده از فرمول کوکران 321 نفر است. نتایج در قالب بارهای عاملی تأییدی برای مؤلفه‌ها بین 702/0 و 990/0 و برای ابعاد صلاحیت­سنجی بین 841/0 و 980/0 به دست آمد. با انجام تحقیق حاضر هر هفت بُعد به­دست­آمده از رویکرد کیفی داده­بنیاد که قبلاً از طریق مصاحبه­های عمیق و نیمه­ساختاریافته با خبرگان به‌دست‌آمده بود نیز تأیید شد. این ابعاد شامل صلاحیت عمومی، سلامت جسمی، سلامت روان­شناختی، دانش رانندگی، مهارت رانندگی، مهارت ارتباطی و توانایی شناختی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صلاحیت‌سنجی رانندگان، اتوبوس‌های درون‌شهری، سلامت رانندگان،

عنوان انگلیسی Design of a Qualification Model for Urban Bus Drivers Using a Quantitative Approach
چکیده انگلیسی مقاله Qualification and assessment of job competencies of drivers increase productivity and reduce the rate of bus accidents. Among the important benefits of pre-employment qualification is the increased level of job compatibility of urban bus drivers. This paper aims to design a competency model for urban bus drivers in Tehran. The research method is quantitative and applied in terms of purpose. The statistical population includes 2000 private-sector drivers of urban buses in Tehran. The quantitative sampling method is simple random due to the homogeneity of the statistical population. The relevant questionnaire was distributed through probability sampling based on Cochran’s equation among 321 drivers. The results were obtained by analyzing data through confirmatory factor analysis using the factor loading rotated matrix. The weight factors for the the codes were calculated between 0.702 and 0.990 and for the categories between 0.841 and 0.980. The results confirmed all the seven dimensions, which had been obtained previously from the qualitative grounded theory through in-depth and semi-structured interviews with experts. These dimensions include general competencies, physical health, psychological health, driving knowledge, driving skills, communication skills, and cognitive ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله صلاحیت‌سنجی رانندگان, اتوبوس‌های درون‌شهری, سلامت رانندگان

نویسندگان مقاله علیرضا شکیبا |
گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علی نحوی |
گروه طراحی کاربردی، آزمایشگاه واقعیت مجازی، دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، تهران، ایران

طیبه فردوسی |
گروه روش ها و برنامه ریزی درسی و آموزشی‌، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فریده حق شناس کاشانی |
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_144338_d8293e4469421cb001ce3c106aa97c01.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات