این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۳۷-۱۴۵۵
عنوان فارسی
بهینهسازی تعداد و عرض دربهای اتوبوسها با استفاده از شبیهسازی جریان مسافر در شرایط شلوغی به منظور کاهش زمان توقف
چکیده فارسی مقاله
زمان توقف اتوبوسها در خطوط حملونقل همگانی نقش بسزایی در زمانبندی صحیح و به موقع رسیدن دارد. از آنجا که این زمان متاثر از شیوه سوار و پیاده شدن مسافران دارد، بنابراین میتواند بخش قابل ملاحظهای از کل زمان سفر را به خود اختصاص دهد. زمان توقف در ساعات اوج که تقاضای سفر در بالاترین سطح خود قرار دارد میتواند به صورت قابل توجهی رشد کند، چرا که در چنین شرایطی شلوغی داخل وسیله میتواند برخورد و اصطکاک میان مسافران را افزایش دهد و روند سوار و پیاده شدن آنها را با کندی مواجه نماید. بدین منظور، مطالعه حاضر قصد دارد با بهرهگیری از ابزارهای شبیهساز، جریان مسافران هنگام سوار و پیاده شدن را شبیهسازی نموده و با تغییر در ویژگیهای وسیله نقلیه از جمله تعداد و عرض دربها این فرآیند را تسریع نماید. مطالعه حاضر ضمن معرفی یک ابزار قدرتمند در زمینه شبیهسازی جریان مسافران در شرایط شلوغی، نشان داد یکی از راههای موثر در کاهش زمان توقف، طراحی فیزیک اتوبوس بصورت بهینه میباشد. پس از بررسی سناریوهای مختلف، افزایش تعداد دربهای اتوبوس به عنوان برترین سناریو شناسایی شد که تا حد امکان قادر است فرآیند سوار و پیاده شدن را تسریع نماید و زمان توقف را 6/37 درصد کاهش دهد. تعریض دربها و تغییر در الگوی سوار و پیاده شدن مسافران نیز میتوانند به عنوان سایر راهکارها مورد توجه طراحان و سیاستگذاران قرار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حملونقل عمومی، شلوغی داخل وسیله، زمان توقف، طرح اتوبوس، شبیهسازی جریان مسافر،
عنوان انگلیسی
Optimizing the Bus’s Number of Doors and their Width by means of Passengers’ Flow Simulation under Congestion to Reduce Dwell Time
چکیده انگلیسی مقاله
Bus dwell times on urban bus operations play a critical role in correct scheduling and punctuality. Dwell time, since it is the amount of time at which boarding and alighting processes are performed, can account for the vast majority of the total travel time. Under peak load conditions, dwell time can experience a remarkable rise due to the friction existing between on-board passengers. The purpose of this study is to provide a number of strategies which are able to reduce the amount of dwell time. To do this, the previous studies in which the dwell time has been modeled by taking account of on-board crowding are investigated. Moreover, the present study simulates the flow of passengers by means of simulation tools to determine the optimal bus layout, including the optimal number of doors and their width. Being able to predict how a bus design affects passenger flow would consequently be highly valuable during bus development. The results show that the increase in bus doors can lead to a sharp decline by 37.6 percent in dwell time over considering three scenarios. Furthermore, increasing the width of doors and improving boarding policy can reduce bus dwell time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حملونقل عمومی, شلوغی داخل وسیله, زمان توقف, طرح اتوبوس, شبیهسازی جریان مسافر
نویسندگان مقاله
امیر محمد صدرانی |
دانشگاه اصفهان
احمد رضا جعفریان مقدم |
دانشکده مهندسی عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
محسن ابوطالبی اصفهانی |
دانشگاه اصفهان
امیر مسعود رحیمی |
دانشگاه زنجان
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_138012_f00ac13d1622cb4cf7e36c71e003a5fa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات