این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱۴۶۹-۱۴۸۷

عنوان فارسی تاثیر عوامل فردی و خانوادگی بر پیاده‌روی دانش‌آموزان دبستان (نمونه موردی: ۱۸ مدرسه دبستانی شهر شیراز)
چکیده فارسی مقاله پیاده­روی بین مدرسه و خانه فرصت مناسبی است تا دانش­آموزان به سطح توصیه شده از فعالیت فیزیکی در طول روز دست­یابند. هدف این پژوهش، بررسی تاثیر عوامل فردی و خانوادگی بر پیاده­روی دانش­آموزان دبستانی به مدرسه است. دانش آموزان مورد مطالعه (1503 نفر) به صورت تصادفی از 18 مدرسه دبستانی شهر شیراز انتخاب شده­اند. پرسشنامه­ای شامل شیوه سفر دانش­آموز، خصوصیت­های فردی آن­ها (سن وجنسیت)، خصوصیات خانوادگی (شغل و تحصیلات والدین، درآمد خانوار و...) و همچنین فاصله زمانی درک شده توسط والدین آن­ها تکمیل گردیده و با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک باینری مورد بررسی قرار گرفته­است. یافته­ها نشان­داد دختران نسبت به پسران تمایل کمتری به پیاده­روی دارند. علاوه براین افزایش سطح تحصیلات پدر موجب کاهش پیاده­روی در بین دانش­آموزان می­شود. همچنین، افزایش تعداد فرزندان در خانه، داشتن سفرهای روزانه فعال توسط مادران، بهبود درک والدین از کیفیت معابر موجب افزایش پیاده­روی دانش­آموزان به مدرسه می­شود. در این بین مالکیت خودرو، تعداد افراد دارای گواهی­نامه رانندگی، درآمد خانوار، درک والدین از احتمال وقوع حوادث ترافیکی و فاصله زمانی درک شده بین مدرسه و خانه رابطه غیر مستقیمی با پیاده­روی دانش­آموزان داشتند. مطالعه حاضر شواهد مهمی در خصوص اهمیت عوامل فردی و خانوادگی دانش­آموز بر پیاده­روی آن­ها برای برنامه­ریزان و سیاستگذاران شهری فراهم می­کند. یک نتیجه مهم این است که می­توان با تغییر در الگوی سفرهای روزانه مادر از وسایل نقلیه به سمت سفرهای فعال، احتمال پیاده­روی دانش­آموزان را افزایش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیاده‌روی، دانش‌آموز دبستانی، سفر تحصیلی، لجستیک باینری، ویژگی‌های فردی و خانوادگی،

عنوان انگلیسی The Effect of Individual and Family Factors on Primary School Walking (Case Study: 18 primary schools in Shiraz)
چکیده انگلیسی مقاله Walking between school and home is a good opportunity for students to reach the recommended level of physical activity during the day. The paper aims to investigate the effect of individual and family factors on the walking of primary school students to school. The study students (n: 1503) were randomly selected from 18 primary schools in Shiraz. The questionnaire included the student's travel type, their individual characteristics (age and gender), family characteristics (parental occupation and education, average income and so on) were completed and analyzed using the binary logistic regression model. Findings showed girls have less tendency to walk. In addition, increasing the father's level of education reduces walking among students. Moreover, an increase in the number of children in the family, having active daily trips by mothers and Improving parents' attitudes toward the quality of passages will increase students walking to school. Meanwhile, car ownership, the number of family members with driving licenses, average income, and parental attitudes toward traffic accidents and parental perception toward the walking time to school were indirectly related to a student walking. The present study highlights the importance of individual and family factors on students' walking rates for urban planners and policymakers. One of the important results of this study is that by changing the pattern of mother daily trips from personal vehicles to active trips, students will be more likely to walk to school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پیاده‌روی, دانش‌آموز دبستانی, سفر تحصیلی, لجستیک باینری, ویژگی‌های فردی و خانوادگی

نویسندگان مقاله علی سلطانی |
استاد ، گروه شهرسازی، دانشگده هنرو معماری، دانشگاه شیراز

مسعود جوادپور |
کارشناسی ارشد،دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز،شیراز،ایران.

فاطمه شمس |
دانشجوی دکترای، دانشکده هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران

محمد رضا بذرگر |
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_125525_267a12114ea28d216b8b20393dc25b9b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات