این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۶۳-۱۱۷۸

عنوان فارسی اثرسنجی ایمنی اجرای پروژه‌های روشنایی در راه‌های برون‌شهری
چکیده فارسی مقاله یکی از عوامل تاثیرگذار در تصادفات، مساله روشنایی راه در ساعات شب است. هدف نهایی این مطالعه تعیین ضریب کاهش تصادف در شب در پی نصب سیستم‌های روشنایی در راه‌های برون‌شهری است. در این مطالعه با مقایسه داده‌های مربوط به فراوانی تصادفات قبل و بعد از اقدام بکارگیری تجهیزات روشنایی در مقاطعی از راه که مورد مطالعه قرار گرفته است، میزان تأثیرگذاری روشنایی در راه‌های برون شهری بر روی فراوانی تصادفات جاده‌ای به صورت مطالعات قبل و بعد با استفاده از روش بیز تجربی انجام شده و ضریب کاهش تصادف برای اجرای اقدام تامین روشنایی تعریف گردید. بر اساس اطلاعات سازمان راهداری و حمل­ونقل جاده‌ای کشور، در چند محور واقع در سه استان گیلان، گلستان و سمنان در سال 1393 تیرهای روشنایی نصب شده است که با توجه به طول محورهایی که عملیات روشنایی در آنها صورت پذیرفته، 35 قطعه از محورهای چهارخطه و 12 قطعه از محورهای دوخطه دوطرفه به عنوان سایت­های اقدامی انتخاب شدند. طی تحلیل به روش بیز تجربی، ضریب تعدیل تصادف آن در سطح معناداری 95 درصد در راه‌های چهارخطه برابر با 226/0 و در راه‌های دوخطه دوطرفه برابر با 445/0 به دست آمد. این تاثیر قابل توجه پروژه­های نصب روشنایی را می­توان فقط برای تصادفات شبانه و آن هم در موقعیت­هایی از راه جستجو نمود که در آن به دلایل آثار شرایط نامساعد جوی (مانند گردنه ­های مه­گیر) و محدودیت دید در شب، قطعه راه به عنوان موقعیت واجد شرایط نصب روشنایی شناخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راه‌های برون‌شهری، روشنایی، اثرسنجی ایمنی، مطالعات قبل و بعد، ضریب اصلاح تصادف،

عنوان انگلیسی Safety Effectiveness Evaluation of Road Lighting Projects in Rural Roadways
چکیده انگلیسی مقاله The problem of road lighting during the night hours is an influential factor on road crashes. Usually, a smaller share of trips is performed in darker hours of the night, but these hours are exposed to a large part of road crashes. The objective of this study is to determine the Crash Modification Factor for nightly crashes following the installation of lighting systems in rural roads. In this study, by comparing the data related to the frequency of crashes before and after the application of lighting equipment in the considered segments, the safety effectiveness of lighting in rural roads was measured by before-after study using the Empirical Bayesian method and the CMF for implementing the lighting supply operation was calculated. According to the data adopted from Road Maintenance and Transportation Organization, in several roadways located in three provinces of Guilan, Golestan and Semnan in 2014, light poles were installed, in which 35 segments in multi-lane roadways and 12 segments in two-way two-lane roadways were selected as treatment sites. Resulted by the EB method, the CMF value with the 95 percent significance level was estimated 0.226 for multi-lane segments and 0.445 for two-way two-lane segments. This significant effect of lighting projects was measured only for nightly crashes and in road locations where known as eligible due to the effects of adverse weather condition like the foggy mountainous roads.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله راه‌های برون‌شهری, روشنایی, اثرسنجی ایمنی, مطالعات قبل و بعد, ضریب اصلاح تصادف

نویسندگان مقاله علی حافظی |
دانشگاه بین المللی امام خمینی

حمیدرضا بهنود |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه بین المللی امام خمینی

علی عبدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین(ره)


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_105697_11610ff349f8fcd98752e8e45180ccc0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات