این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۹۷-۱۲۲۰
عنوان فارسی
مدلسازی عوامل مؤثر بر رفتار تهاجمی رانندگان تاکسی با استفاده از رگرسیون لجستیک- مطالعه موردی کلانشهر تهران
چکیده فارسی مقاله
رفتار تهاجمی رانندگان یکی از مهمترین مسائلی است که در علوم رفتاری و اجتماعی تحقیقات زیادی در زمینه آن انجام شده است. دلیل اهمیت این موضوع به ارتباط مستقیم آن با تخلفات رانندگان و ایمنی سایر کاربران راه برمیگردد. علاوهبراین، رانندگان تاکسی روزانه ساعات زیادی را در سطح معابر درونشهری میگذرانند و این موضوع باعث میشود تا بیش از سایر کاربران تحت تأثیر عواملی قرار گیرند، که منجر به ایجاد خشم در آنها میشود. تحلیل رفتار تهاجمی رانندگان، نیازمند شناسایی عوامل و شرایط مؤثر در وقوع آنها است. تاکنون نحوۀ جمعآوری اطلاعات مورد نیاز جهت تعیین عوامل موثر بر رفتار تهاجمی رانندگان، از طریق پرسشنامههای معتبری بوده که به این منظور طراحی شده و توسط خود رانندگان تکمیل میگشتند. اما این روش خود محدودیتهایی از جهت صحت و دقت پاسخهای داده شده دارد. لذا در این مقاله سعی گردید تا با طراحی یک اپلیکیشن در قالب تلفن همراه، اطلاعات مربوط به رفتار تهاجمی رانندگان، توسط مسافری آگاه به مسئله و بدون اطلاع راننده برداشت شود. با توجه به ذات متغیرهای وابسته این پژوهش که مقیاس سنجش آنها حالت صفر و یکی (وقوع یا عدم وقوع هر یک از متغیرهای وابسته) دارد، پیشبینی عوامل مؤثر بر رفتار تهاجمی رانندگان تاکسی با استفاده از روش رگرسیون لٌجستیک چندگانه انجام شده است. از جمله مهمترین عوامل موثر شناسایی شده حرکت بسیار آرامتر خودروی جلویی نسبت به جریان ترافیک با ضریب 95/2، عاملِ پیچیدن و تغییر خط ناگهانی (لایی کشیدن) و غیرقانونی (بدون زدن راهنما) رانندهای در جلوی تاکسی و مسدود و برای خود کردن مسیر با ضریب 817/2، عبور ناگهانی یا غیر قانونی یا آهسته عابر پیاده با ضریب 717/2، عدم رعایت فاصله ایمنی با ضریب 488/2، عدم احساس ایمنی در طول سفر با ضریب 394/2 و وقوع تصادف و احتمال رخ دادن آن در طول مسیر با ضریب 932/1 تعیین شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خشم، رفتار تهاجمی، رگرسیون لُجستیک، راننده تاکسی،
عنوان انگلیسی
Modeling effective factors on aggressive behavior of taxi drivers using Logistic Regression – Case Study: Tehran Metropolitan
چکیده انگلیسی مقاله
Aggressive behavior of drivers is one of the most important issues in the behavioral and social sciences. The importance of this issue is due to its direct relationship with the violations of drivers and the safety of other users. In addition, taxi drivers spend too much hours during a day in the urban streets. This makes them more susceptible for anger and aggressive driving. Analyzing the aggressive behavior of drivers requires identifying the factors and conditions that affect them. So far, the way to collect data to determine the effective factors on aggressive behavior of drivers has been through designed questionnaires, which have been completed by the drivers themselves. Nevertheless, this method itself has limitations on the reliability and accuracy of the answers given. Therefore, in this paper it has been attempted to obtain data with the help of a mobile-based application, which would be completed by an informed passenger and without letting driver to know the procedure. Due to the nature of the dependent variables of this study which their scale is zero and one (occurrence or non-occurrence of any of the dependent variables); prediction of factors affecting aggressive behavior of taxi drivers has been performed using multiple logistic regression method. Among the most important factors identified to provoke anger in taxi drivers are slow-moving of leading vehicles with respect to traffic flow with effective coefficient of 2.95, sudden redirection or lane changes performed by other vehicles with effective coefficient of 2.817, sudden, slow or illegal pedestrian crossing across the street with effective coefficient of 2.717, failure in observance of proper safety interval between vehicles with effective coefficient of 2.488, lack of feeling safety during travel with effective coefficient of 2.394 and the occurrence of accident and it’s probability along the route with effective coefficient of 1.932.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خشم, رفتار تهاجمی, رگرسیون لُجستیک, راننده تاکسی
نویسندگان مقاله
حمید بهبهانی |
گروه آموزشی مهندسی عمران، راه و ترابری،دانشکده عمران،دانشگاه علم وصنعت ایران،تهران،ایران
نوید ندیمی |
استاد یار دانشگاه شهید باهنر کرمان
امیرحسین ارجمند |
دانشگاع علم و صنعت
بهنام عبدی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_105033_fff27f8e2f30721e03016877fcf7d66b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات