این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۲۲۱-۱۲۳۴

عنوان فارسی تحلیل الگوی سوانح برون شهری با تأکید بر سطح خدمت‌دهی مبتنی بر نظریه راف (مورد مطالعه: محورهای برون‌شهری استان سمنان)
چکیده فارسی مقاله در کشور ایران سوانح جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در سال‌های اخیر است. به دلیل نقش‌آفرینی عوامل متعدد در بروز یک سانحه جاده‌ای، مدیریت پیشگیری از وقوع این پدیده با چالش‌های متعددی همراه است. با توجه به حضور عوامل متعدد کمی و کیفی در فرایند تحلیل سوانح، در این تحقیق روشی مبتنی بر نظریه مجموعه‌های راف جهت شناسایی الگوی بروز سوانح جاده‌ای مورد استفاده قرار گرفت. با بهره‌گیری از مدل پیشنهادی، این امکان فراهم خواهد شد تا بروز سوانح در ابعاد چندگانه تحلیل شود و درنهایت، نتیجه وقوع یک سانحه با در نظر گرفتن عوامل دخیل در آن به‌صورت قاعده بیان گردد. برای این منظور، طیف جامعی از عوامل مبتنی بر ادبیات موضوع و نظرات خبرگان مرتبط با خودرو، راننده و محیط مدنظر قرار گرفته شد. در ادامه داده‌های جمع‌آوری شده از کیفیت سوانح مربوط به خودرو‌های سواری در محور‌های برون شهری استان سمنان بررسی شدند تا مدیریت بروز سوانح با استفاده از الگوهای علمی موجب کاهش تعداد حوادث جاده‌ای شود. علل حادثه که بیش‌ترین تعداد تکرار را داشته‌اند در قالب قوانین استخراج‌شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که واژگونی خودروی سواری در شرایط جوی بارانی باعث جرح و فوت می‌شود. همچنین عدم توجه رانندگان خودروی سواری به مقابل حتی در شرایط جوی عادی نیز منجر به فوت افراد می‌شود. بدین ترتیب نظریه مجموعه‌های راف عملکرد قابل‌قبولی در شفاف‌سازی نقش عوامل سانحه و درنهایت زمینه‌سازی جهت پاسخگویی مؤثر بعد از وقوع حادثه و همچنین پیشگیری از وقوع حادثه ایفا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناسایی الگو، نظریه مجموعه‌های راف، سوانح جاده‌ای، سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری، کلاسه‌بندی،

عنوان انگلیسی Analysis road accident Patterns with Emphasis on Service Level Based on Roug Theory (Case Study: Semnan Province)
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, road accidents have become one of the leading causes of death in Iran. Due to the role of various factors in the occurrence of a road accident, the management of the occurrence of this phenomenon has been associated with many challenges.Due to the presence of several qualitative and quantitative factors in the accident analysis process, this research uses a developed approach based on the theory of Rough Sets to identify the pattern of road accident incidence. By using the proposed model, it will be possible to analyze the occurrence of accidents in multiple dimensions and finally rule out an accident by combining the factors involved. For this purpose, a comprehensive range of factors based on the literature of the subject and the opinions of experts related to the vehicle, driver and the intended environment are discussed. Key findings of the accident management research suggest that the existence of scientific models of accident factors can reduce the number of road accidents. The causes of the accident with the highest number of repetitions were extracted in the form of rules. The results show that the type of accident depending on the type of vehicle and the weather conditions can have different severity of the accident. In addition, the cause of an accident under various conditions, such as atmospheric conditions, can have a specific incident severity. Thus, the theory of Rough sets performs an acceptable function in analyzing the role of accident factors and its quality in order to respond appropriately after occurrence and prevention.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شناسایی الگو, نظریه مجموعه‌های راف, سوانح جاده‌ای, سیستم پشتیبان تصمیم‌گیری, کلاسه‌بندی

نویسندگان مقاله هما خدادادی |
گروه مدیریت، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود

رضا شیخ |
دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود

علی اکبر حسنی |
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شاهرود


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_137994_6ed79b5d08d6763ca0bf39df8de97dc4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات