این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۲۸۳-۱۲۹۷

عنوان فارسی مدل‌سازی تأثیر کاربرد خودرو‌های خودران در کاربری مسکونی و پراکنش جمعیت
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی تأثیر عرضه خودرو‌های خودران بر روی پراکندگی جمعیت و کاربری مسکونی است. ظهور خودرو‌های خودران بر سیستم‌های حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد و الگوهای آتی توسعه تراکم کاربری زمین را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بااین‌حال، تحلیل بسیار کمی از اثرات چنین تحولاتی بر عملکرد سیستم‌های حمل‌ونقل شهری و کاربری زمین وجود داشته است. این تأثیرات به طور بالقوه پیچیده هستند. خودرو‌های خودران این پتانسیل را دارد که ظرفیت جاده‌ها را افزایش دهد، رانندگی را در دسترس افراد بیشتری قرار دهد و میزان آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. این پژوهش تأثیرات خودرو‌های خودران بر روی کاربری زمین و پراکندگی جمعیت را در نظر می‌گیرد. تمرکز این پژوهش عمدتاً بر روی توزیع خانوار و اشتغال و جمعیت است و خروجی این مبحث بخش مهمی از ورودی‌های مدل سیستم دینامیکی پویا برقراری تعادل بر روی کاربری‌های زمین توسط خودرو‌های خودران بوده است. به همین منظور مدل سیستم دینامیک پویا ارائه شده با اطلاعات مربوط به سال‌های 1393 تا 1397 ایجاد و وضعیت آن برای سال‌های 1398 تا 1430 بر اساس سناریوهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در پژوهش مذکور پس از ایجاد نمودار علت و معلولی و شبیه‌سازی سیستم، قبل از استفاده از مدل جهت تحلیل و سناریوپردازی، با استفاده از یک روش اعتبار مدل را مورد آزمون قرار داده شده است. نتایج نشان می­دهد با بکارگیری خودروهای خودران می­توان انتظار افزایش جمعیت، قیمت زمین و مسکن در حومه شهر و کاهش جمعیت و تراکم ترافیک شهری در مرکز شهر داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودرو‌های خودران، پراکندگی جمعیت، قیمت زمین، کاربری مسکونی،

عنوان انگلیسی Modeling the impact of the autonomous vehicles in residential land-use and population distribution
چکیده انگلیسی مقاله The goal of the concept of autonomous vehicles is rapidly becoming a reality. However, there has been very little analysis of the effects of such developments on urban transportation systems' performance. These effects are potentially problematic. Autonomous vehicles can increase road capacity, make driving more accessible to people, and reduce the burden of public and private transport travel and air pollution. On the negative side, it can distract users from walking and cycling, stimulate sporadic urban sprawl. This study considers the effects of autonomous vehicles on land use and population dispersion. The dynamic system model of balancing land uses by autonomous vehicles is designed to simulate these structures' behavior. The research focused mainly on residential land-use and population distribution due to using an autonomous vehicle. Three scenarios were defined to address the issue and investigate the effect of the autonomous vehicle on residential land-use and population distribution. Therefore, the presented dynamic system model with information related to the years 1393 to 1397 was created, and its status for 1398 up to 1430 was examined based on different scenarios. In this research, we will present a method based on dynamic systems analysis. We will use a dynamic systems analysis model for autonomous vehicles' effects on urban and suburban development. This model shows the changes in population movement from the city to the suburbs and vice versa.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودرو‌های خودران, پراکندگی جمعیت, قیمت زمین, کاربری مسکونی

نویسندگان مقاله علیرضا ماهپور |
دانشگاه شهید بهشتی

محمد امین ابراهیم زاده |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_138009_368b42a2ec177d60929ca8ae670281d1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات