این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۷۸۱-۷۹۴

عنوان فارسی مدل ارزیابی حساسیت رانندگان نسبت به خطرات جاده ای
چکیده فارسی مقاله بسیاری از تصادفات در صورت واکنش به موقع راننده، قابل پبیش‌گیری بوده و یا در صورت وقوع، شدت آن‌ها کم خواهد بود. یکی از گام‌های اصلی قبل از انجام هر واکنش حساسیت رانندگان نسبت به خطر می باشد.. عوامل مختلفی بر حساسیت خطر راننده موثر هستند که بسیاری از آن‌ها، از ویژگی‌های خود راننده می‌باشند. در این تحقیق فرضیه اصلی این بود که ویژگی‌های مختلف راننده شامل ویژگی‌های دموگرافیک، ویژگی‌های سبک زندگی و ویژگی‌های شناختی بر حساسیت آنها نسبت به خطر تأثیر دارند. در این راستا شبیه‌ساز رانندگی بکار گرفته شده و سناریوهای مختلف خطر در راه برون‌شهری توسعه داده شد. در نهایت برای تعیین رابطه حساسیت نسبت به خطر و ویژگی‌های راننده یک مدل معادلات ساختاری جهت ارزیابی پیشنهاد شد. نتایج مدل نشان داد که موثرترین متغیرها تجربه رانندگی و روشنایی می‌باشد. علاوه بر آن حافظه و قاطعیت در تصمیم گیری راننده موجب ارتقای حساسیت او نسبت به خطرات می­گردد. نتایج این تحقیق در توسعه آموزشها و ارزیابی های راننده و توسعه آزمون گواهینامه رانندکی کاربرد خواهد داشت و می‌تواند حساسیت رانندگان را نسبت به تصادفات با عابر پیاده، حیوانات و موانع ثابت بخصوص در مورد رانندگان جوان و کم‌تجربه افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسیت نسبت به خطر، ارزیابی رانندگان، خطرات جاده‌ای،

عنوان انگلیسی A model to assess driver hazard sensitivity
چکیده انگلیسی مقاله Many accidents would have been prevented or less severe if the driver responded on time. One of the main stages before a driver responds is to perceive the hazard. Various variables affect drivers' hazard perception and detection, many of which are driver characteristics. In this research, it was assumed that driver characteristics, such as demographic and cognitive characteristics and lifestyle features, have an impact on driver hazard perception. In this regard, a driving simulator study was conducted and different hazard scenarios of rural road were developed. Finally, a quantitative index and a structural equation model were proposed to determine the relationship between hazard perception and driver characteristics. The results showed that the most effective variables are the kilometer-driven in the past three years as well as daytime (day or night) of the driving scenario. In addition, better memory and decision making abilities can improve driver hazard perception. The results of this study will also be used to design and develop driving tests after training or rehabilitation processes, and can be used for measuring the sensitivity of drivers to pedestrian crashes, animals and constant obstacles, especially for young and inexperienced drivers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حساسیت نسبت به خطر, ارزیابی رانندگان, خطرات جاده‌ای

نویسندگان مقاله مرتضی اسدامرجی |
استادیار، گروه ژئوتکنیک و حمل و نقل، دانشکده عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

سینا شیخ الاسلامی |
دانشجوی دکتری، گروه حمل و نقل، دانشکده عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

آرمان صفارزاده |
دانشجوی کارشناسی، مهندسی عمران-عمران، دانشکده عمران، آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_100488_720074dbc469abacdc9ff305ea118dc3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات