این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۸۹۳-۹۱۶

عنوان فارسی محرک‌های انگیزشی و کنترلی در مدل TAM نسبت به خدمات حمل‌ونقل آنلاین
چکیده فارسی مقاله این تحقیق با هدف بررسی محرک­های انگیزشی و کنترلی در مدل TAM نسبت به خدمات حمل­ونقل آنلاین انجام شد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده­ها، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه­آماری تحقیق، مشتریان مراجعه­کننده به اپلیکیشن اسنپ به تعداد نامحدود بوده که تعداد384 نفر نمونه با استفاده از فرمول نمونه­گیری جامعه نامحدود به روش نمونه­گیری غیرتصادفی- در دسترس انتخاب شد. روش گردآوری داده‌ها تلفیقی از روش­های کتابخانه‌ای و میدانی [پرسشنامه استاندارد] است. پرسشنامه­ها از تحقیقات Yeo, Goh, Rezaei, [2017] Putriantiand Semuel [2018]، استخراج و بومی­سازی شد. روایی با استفاده از روایی­همگرا، واگرا و پایایی­مرکب مورد تأیید قرار گرفت، پایایی نیز تحت آزمون آلفای کرونباخ[94/0] تأیید شد. در انتها به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش­های آماریِ توصیفی [توصیف ویژگی­های جمعیت ­شناختی پاسخ­دهندگان] و استنباطی [مدل­سازی معادلات ساختاری تحت حداقل مربعات جزیی] استفاده شد. نرم­افزارهای مورد استفاده نیز SPSS و PLSاست. نتایج نشان داد انگیزه لذت­گرایانه، تجربه قبلیِ خرید آنلاین، گرایش صرفه­جویی در هزینه، گرایش صرفه­جویی در زمان به­عنوان محرک­های انگیزشی بر سودمندیِ­پس از استفاده تأثیر معنی­داری داشته­اند، همچنین تأثیر سودمندیِ­پس از استفاده بر اعتماد و نگرش، تأثیر نگرش بر قصد رفتاری، تأثیر کیفیت بر اعتماد، نگرش و قصد رفتاری نیز تأیید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد، سودمندی، قصد رفتاری، کیفیت خدمات، نگرش،

عنوان انگلیسی Motivational and Control drivers in the Technology Acceptance Model [TAM] in online transportation services
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the motivational and control drivers in the Technology Acceptance Model [TAM] of online transportation services. The research method was applied in terms of purpose and in terms of data collection; it is a descriptive [survey] type with the Technology Acceptance Model as its theoretical framework. The statistical population of this study includes 384 SNAP clients that were selected based on convenience sampling [non-random sampling] method. Data collection was a library and field methods [standard questionnaire]. Two different questionnaires were used and localized to collect the relevant data in this study including 1) Yeo et al [2017], 2) Putrianti and Semuel [2018]. The validity was confirmed by convergent, divergent and composite validity. After checking the reliability by Cronbach's alpha, it was revealed that the reliability of the questionnaire is 0.94, which is fair enough to use for study. Finally, descriptive statistics [describing the demographic characteristics of the respondents] and inferential [modeling structural equations under partial least squares] were used to analyze the data. The collected raw data were analyzed with SPSS and PLS. The results showed that hedonic motivation, prior online purchase experience, cost-saving orientation, time-saving orientation as motivational drivers has a significant effect on post-usage usefulness, as well as the effect of post-usage profitability on trust and attitude, the effect of attitude on behavioral intention, quality effect on trust, attitude and behavioral intention were also confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اعتماد, سودمندی, قصد رفتاری, کیفیت خدمات, نگرش

نویسندگان مقاله میثم شیرخدایی |
هیات علمی دانشگاه مازندران

ندا شریفی اسدی ملفه |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

انسیه کاظمی بالف |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_125781_cac2501a21c825831e217ce6c612551b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات