این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹۳۳-۹۴۸
عنوان فارسی
کالیبراسیون مدلهای رگرسیونی مبتنی بر اصول ویسکوالاستیک برای پیشبینی مدول دینامیکی لایههای آسفالتی در حال بهرهبرداری
چکیده فارسی مقاله
مدول دینامیکی مشخصه رفتار ویسکوالاستیک مخلوطهای آسفالتی است که روش طراحی روسازی مکانیستیک – تجربی (MEPDG) نیز از آن به عنوان یکی از ورودیهای مهم در طراحی و بهسازی روسازی آسفالتی استفاده میکند. مدلهای پیشبینی مدول دینامیکی به عنوان جایگزین اندازهگیری آزمایشگاهی این مدول، جزئی از روشهای تعیین مدول دینامیکی لایههای آسفالتی در حال بهرهبرداری نیز میباشند. این در حالی است که این مدلها بر اساس دادههای آزمایشگاهی ساخته شدهاند و نیاز به توسعه مدلهایی برای تعیین مدول دینامیکی لایههای آسفالتی در حال بهرهبرداری در شرایط مختلف ترافیکی و آب و هوایی وجود دارد. در این پژوهش ده سایت روسازی آسفالتی در راههای پرتردد استانهای خوزستان و کرمان جهت انجام آزمایشهای میدانی انتخاب شده است. در هر سایت، آزمایش FWD انجام شده و مغزههایی برای تجزیه و تعیین خصوصیات حجمی مخلوطها و مشخصات ویسکوزیته قیرهای بازیابی گرفته شده است. با استفاده از نتایج آزمایشها و با ارزیابی مدول دینامیکی لایههای آسفالتی با استفاده از مدلهای پیشبینی جامع و جامع ساده که مدلهای رگرسیونی توسعه یافته مبتنی بر اصول ویسکوالاستیک هستند، امکان ساخت مدلهای جدید با کالیبراسیون این مدلها بررسی شده و مدلهای جدید پیشبینی مدول دینامیکی درجای لایههای آسفالتی تحت عناوین مدل جامع درجا و مدل جامع ساده درجا توسعه یافته است. با استفاده از دادههای موجود، مدلها مورد ارزیابی قرار گرفته و اعتبارسنجی شدهاند. نتایج پژوهش قابلیت پیشبینی مدول دینامیکی درجای لایههای آسفالتی را توسط مدلهای جدید درجا با دقت پیشبینی بسیار خوب (ضریب تعیین 96/0) و اُریب پیشبینی کم نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمایش FWD، مدل جامع، مدل جامع ساده. مدلهای پیشبینی مدول دینامیکی، مدول دینامیکی لایههای آسفالتی،
عنوان انگلیسی
Calibration of Regression Models Based on Viscoelastic Principles for Prediction of Dynamic Modulus of In-Service Asphalt Layers
چکیده انگلیسی مقاله
Dynamic modulus is the viscoelastic behavior property of asphalt materials. Mechanistic–Empirical Pavement Design Guide (MEPDG) uses this modulus as an important input parameter in the design and rehabilitation of asphalt pavements. Dynamic modulus predictive models as an alternative method for laboratory determination of this parameter, are a major part of developing dynamic modulus of in-service asphalt layers. It should be noted that these models were developed based on laboratory data and there is a need for developing new models for prediction of dynamic modulus of in-service asphalt layers in different traffic and climatic conditions. In this research, ten asphalt pavement sites were selected in Khuzestan and Kerman provinces in Iran. At each site, Falling Weight Deflectometer (FWD) test was done and core samples were taken for extraction their binder and aggregate gradation. Using the test results, regression models for predicting dynamic modulus of asphalt mixes including Global Model and Simplified-Global Model, that developed based on viscoelastic principles, were used for analysis. These two models were calibrated and new models entitled as “In-situ Global Model” and “In-situ Simplified-Global Model” were constructed for predicting in-situ dynamic modulus of asphalt layers. Performance evaluation and validation of models showed very good correlation between predicted and measured values (R2=0.96). In addition, new in-situ models have a very good prediction accuracy and very low bias.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آزمایش FWD, مدل جامع, مدل جامع ساده. مدلهای پیشبینی مدول دینامیکی, مدول دینامیکی لایههای آسفالتی
نویسندگان مقاله
نادر صولتی فر |
گروه مهندسی عمران، دانشگاه ارومیه، ارومیه
مجتبی عباس قربانی |
دفتر مهندسین مشاور، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، تهران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_87574_af2df67d0f56be642c10d1f78b674b23.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات