این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۱۳-۵۲۷

عنوان فارسی بررسی تابلوی‌اطلاع‌‌سرعت به رانندگان به عنوان ابزار آرام‌سازی ترافیک
چکیده فارسی مقاله تابلوهای پیام متغیر (VMS) از جمله تجهیزات کنترل ترافیک هستند که به منظور ارائه اطلاعات به رانندگان در طول مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل به وجود آمدن شرایطی مانند افزایش یافتن نقش اجتماعی راه‌ها در مسیرهای بین شهری و به وجود آمدن اجتماعات کوچک در اطراف آن و هم‌چنین سرعت بالای وسایل نقلیه در این نواحی و کاهش ایمنی، این تحقیق به دنبال استفاده از نوع خاصی تابلوی پیام متغیر به منظور تاثیرگذاری بر کاهش سرعت وسایل نقلیه در یکی از محورهای واقع در استان مازندران می‌باشد. در این پژوهش برداشت‌های سرعت وسایل نقلیه برای بررسی میزان تاثیرگذاری تابلوی پیام متغیر در کاهش سرعت رانندگان، در دو فاز قبل و بعد از اجرای تابلو به وسیله سنسورهای ثبت سرعت که برای این پژوهش ساخته شد، انجام گرفت. بدین منظور دستگاهی ساخته شد که شامل سنسورهای ثبت سرعت مادون قرمز (PIR) می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا به صورت وایرلس به تابلو متصل بوده و سرعت وسایل نقلیه عبوری از مقابل هر جفت سنسور به صورت آنلاین روی نمایشگر تابلوی پیام متغیر به راننده وسیله نقلیه نشان داده می شود. میزان تاثیر تابلوی پیام متغیر با استفاده از بررسی در تغییر سرعت میانگین و سرعت 85 درصد با در نظر گرفتن سرعت وسایل نقلیه در مکان‌های مختلف مانند سرعت وسایل نقلیه 50 متر، 30 متر، 20 متر قبل از تابلو، همان مقطع محل نصب تابلو و سرعت وسایل نقلیه 20 متر و 50 متر بعد از تابلو اندازه‌گیری شد. با توجه به نتایج بدست آمده، سرعت میانگین مطالعات بعد در حالت‌های 20 متر قبل از تابلو، 30 متر قبل از تابلو، 50 متر قبل از تابلو، همان مقطع محل نصب تابلو، 20 متر بعد از تابلو و 50 متر بعد از تابلو نسبت به سرعت‌های میانگین در مطالعات قبل به ترتیب 7، 3/11، 11، 5/6، 7/3، 6/3، 5/3 درصد کاهش داشتند. هم‌چنین سرعت 85 درصدی که به عنوان سرعت عملکردی در نظر گرفته می‌شود، در حالت‌های 20 متر قبل از تابلو، 30 متر قبل از تابلو، 50 متر قبل از تابلو، در همان مقطع محل نصب تابلو، 20 متر بعد از تابلو و 50 متر بعد از تابلو به ترتیب 6، 7، 7، 4، 3، 3، 3 کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تابلوی پیام متغیر، کنترل سرعت، سنسور ثبت سرعت، کنترل ترافیک، اینترنت اشیا،

عنوان انگلیسی Evaluation of speed indicator display as a traffic calming measure
چکیده انگلیسی مقاله Variable-message signs (VMS) are traffic control devices providing drivers with information along their way. In view of emerging conditions such as the increasing social role of inter-city routes, formation of small communities along them, and the high speed of vehicles in these areas that deteriorates safety, this study aims to use a special type of variable-message sign to help reduce the speed of vehicles on a key road in the Iranian Mazandaran Province. In this study, using affordable and compatible speed sensors, the speed of vehicles was recorded before and after the installation of the variable-message sign, to measure its effect on the speed, using special speed sensors. The device was equipped with infrared speed sensors (PIRs), wirelessly connected to the sign using IOT technology, and the speed of passing vehicles is detected by these sensors, and displayed online on the variable-message sign screen. The effect of the variable-message sign was measured using the average speed, the 85th percentile speed, and the speed of vehicles in different distances, i.e. 50 m, 30 m, 20 m before the sign, on the VMS, 20 m and 50 m after the sign. The results showed a 7% decrease in the average speed of vehicles in general; and respectively 6.5%, 11%, 11.3%, 3.7%, 6.3%, and 5.3% decrease at 50 m, 30 m, and 20 m before the sign, on the VMS, 20 m and 50 m after the sign, compared to the speeds recorded before the installation of the sign. Moreover, the 85th percentile speed at 20 m, 30 m, 50 m before the sign, on the VMS, 20 m and 50 m after the sign decrease 6, 7, 7, 4, 3, 3, 3 km/h respectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تابلوی پیام متغیر, کنترل سرعت, سنسور ثبت سرعت, کنترل ترافیک, اینترنت اشیا

نویسندگان مقاله فرشید رضا حقیقی |
استاد یار ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران

آرمین امیرسلیمانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران

عباس شیخ فرد |
دانشجوی دکتری ، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_103983_68087bca3d10256b6a7580d087ff59b1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات