این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۲۹-۵۴۱
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مشخصات هندسی و مکانیکی لایهها بر سرعت شکست روکش آسفالتی
چکیده فارسی مقاله
مهمترین خرابی روکشهای آسفالتی، ترک انعکاسی میباشد بهطوریکه هرساله هزینههای هنگفتی صرف تعمیر و نگهداری روسازیها در اثر وقوع این نوع ترک شود. مهمترین عامل ایجاد ترکهای انعکاسی، بارگذاری مودهای کششی-برشی ناشی از عبور وسایل نقلیه میباشد. در این نوشتار، یک رویه آسفالتی چند لایه که دارای یک ترک انعکاسی است، بهصورت عددی مورد تحلیل قرارگرفته و عمر خستگی، مسیر رشد ترک و ضریب شدت تنش مؤثر آن تعیین میشوند. تأثیر مدول الاستیسیته روکش، ضخامت روکش، مدول الاستیسیته آسفالت اولیه و ضخامت آسفالت اولیه مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی مقادیر عمر خستگی روسازی به ازای مقادیر مختلف ضخامت روکش نشان میدهد با افزایش ضخامت از یک مقدار مشخص، عمر خستگی روسازی بهصورت ناگهانی افزایش مییابد. همچنین با افزایش مدول الاستیسیته آسفالت اولیه، سرعت گسترش ترک انعکاسی درمراحل اولیه افزایش مییابد ولی با افزایش طول ترک انعکاسی، سرعت رشد ترک کاهش مییابد. بعلاوه نشان داده شد که مدول الاستیسیته روکش آسفالتی، بیشترین تاثیر را بر عمر خستگی روسازی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترک انعکاسی، روکش آسفالتی، ضرایب شدت تنش، سرعت شکست،
عنوان انگلیسی
Investigation on the effect of geometrical and mechanical characterization of pavement layers on fatigue life of HMA overlay
چکیده انگلیسی مقاله
Cracking of asphalt layers and pavements is one of the most common modes of failure in roads and highways, which can significantly increase the costof repair and rehabilitation. Since asphalt mixtures can behave as brittle materials at low temperature,brittle fracture and crack growth in pavements is usually observed at the surface of roads located in cold regions. Traffic loading (due to the weight of moving vehicles) and thermal stress (induced by daily or seasonal variations of field temperature), are two major parameters affecting nucleation and propagation of cracks inside the pavements. Reflective cracking is often observed in the overlays, and the growth of such cracks is an important problem in field. In this paper, a multi-layer asphalt pavement containing a reflective crack is analyzed and fatigue life, crack path and effective stress intensity factor are determined. Using extensive two-dimensional finite element analyses, the effect of modulus and thickness of overlay and existing asphalt layer on fatigue life of asphalt pavement were investigated. The results demonstrate that exceeding the thickness of overlay from a special amount causes abrupt increase in the fatigue life of asphalt pavement and also the HMA stiffness were the most influencing factors on the pavement fatigue life. Among the mechanical and geometrical properties of asphalt layers, overlay thinness has the most impact on the crack growth path. By increasing overlay thickness the crack grow path will have a smaller deviation from vertical direction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ترک انعکاسی, روکش آسفالتی, ضرایب شدت تنش, سرعت شکست
نویسندگان مقاله
حسن زیاری |
گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
برات مجردی |
استادیار - دانشکده عمران- دانشگاه علم و صنعت
محمدرضا محمد علیها |
دانشگاه علم و صنعت
مجید جبالبارزی |
دانشجو/دانشگاه علم و صنعت
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_88370_c2f5ddbcf675e7c92b69db0bfb8e6206.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات