این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۶۱-۵۸۵
عنوان فارسی
بررسی ویژگی های حجمی، استقامتی و خزشی بتن آسفالتی حاوی آسفالت بازیافتی و روغن موتور ضایعاتی
چکیده فارسی مقاله
این مطالعه به بررسی تأثیر استفاده از روغن موتور ضایعاتی بر روی برخی از خصوصیات بتن آسفالتی گرم حاوی درصدهای مختلفی از خرده آسفالت بازیافتی پرداخته است. روغن موتور ضایعاتی در درصدهای مختلف وزنی 0، 5، 10 و 15 (نسبت به وزن قیر) به مخلوط بتن آسفالتی گرم، که در آن 25، 50 و 75 درصد از سنگدانهها با خرده آسفالت بازیافتی جایگزین شده است، افزوده شد. خصوصیات حجمی، استقامت، روانی و نسبت مارشال و خزش دینامیکی جهت بررسی شیارشدگی مخلوطها مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل نشان داد که افزودن خرده آسفالت بازیافتی درصد فضای خالی را افزایش میدهد، اما افزودن روغن ضایعاتی باعث کاهش درصد فضای خالی میشود. همچنین، با افزودن خرده آسفالت بازیافتی نسبت مارشال کاهش پیدا میکند و برای مخلوطهای با 75 و 50 درصد خرده آسفالت بازیافتی با افزودن روغن نسبت مارشال افزایش پیدا میکند. نتایج ازمایش خزش نشان داد که مخلوطهای حاوی خرده آسفالت دارای مقاومت به شیار شدگی بیشتری از مخلوط کنترل ساخته شده با مصالح بکر می باشد. همچنین، با افزایش روغن موتور ضایعاتی مقاومت به شیار شدگی کاهش مییابد. به علاوه، در مخلوطهای آسفالتی با مقدار یکسان از خرده آسفالت بازیافتی، از نظر شیارشدگی، استفاده از 10 درصد روغن موتور ضایعاتی بهترین عملکرد را نسبت به سایر مقادیر روغن نشان داد. با توجه به نتایج بدست آمده از این تحقیق و با هدف به کارگیری بیشترین مصالح ضایعاتی، میتوان مخلوط حاوی 75 درصد آسفالت بازیافتی و حدود 13% درصد روغن موتور ضایعاتی را به عنوان مناسبترین ترکیب در نظر گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خرده آسفالت بازیافتی، روغن موتور ضایعاتی، نسبت مارشال، خزش دینامیکی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Volumetric, Stability and Creep Properties of Asphalt Concrete Containing Reclaimed Asphalt Pavement and Waste Engine Oil
چکیده انگلیسی مقاله
This study investigates the effect of using waste engine oil (WEO) on some engineering properties of hot mix asphalt concrete containing different percentages of reclaimed asphalt pavement (RAP). Different percentages of WEO, namely 0, 5, 10 and 15% (by the weight of asphalt binder) have been added to the mixtures containing 25, 50 and 75% (by the weight of aggregates) of RAP and the volumetric properties, Marshall stability, flow, Marshall quotient and dynamic creep properties of the mixtures have been investigated and comparedwith control mixture without any waste material. Results show that the addition of RAP into the mixtures increases the air voids content, while, the air voids content decreases with increasing WEO content. Also, the optimum binder content of the mixtures was found to increase with increasing RAP content and decrease with increasing WEO content. In addition, the Marshall quotient of the mixtures decreases with increasing RAP content. The Marshall quotient of the mixtures containing 50 and 75% of RAP increases with increasing WEO. Dynamic creep test results show that the resistance against permanent deformation of the mixtures increases with increasing RAP content. In addition, the resistance against permanent deformation decreases with increasing WEO content. With the same RAP content, the highest resistance against permanent deformation is achieved by adding 10% of WEO. Results of this research show that, using waste engine oil as a rejuvenator of aged asphalt, enables to use up to 75% of waste asphalt in production of new asphaltic concrete.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خرده آسفالت بازیافتی, روغن موتور ضایعاتی, نسبت مارشال, خزش دینامیکی
نویسندگان مقاله
حسن طاهرخانی |
استادیار دانشگاه زنجان
فرید نوریان |
کارشناسی ارشد، راه و ترابری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
حسین بیات |
گروه مهندسی عمران-دانشگاه زنجان-زنجان-ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_87204_42952ce3e07e90419fe26933c429f690.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات