این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۵۸۷-۶۰۸

عنوان فارسی تاثیر کاربرد ذارت نانو رس و الیاف پلی پروپیلن بر خصوصیات ژئوتکنیکی خاک رس جهت استفاده در لایه های روسازی راه
چکیده فارسی مقاله در صورتیکه طرح مسیر راه بگونه­ای ارائه شده باشد که از مناطقی با لایه­های خاکی ضعیف و مساله­دار عبور نماید یا منابع قرضه در فاصله دور از محدوده اجرای پروژه باشد، جهت ساخت لایه­های روسازی راه و بویژه لایه خاک بستر که بعنوان پی بدنه راه موسوم است بایستی عملیات تثبیت انجام گیرد. روش­های تثبیت خاک عموما به دو بخش شیمیایی و فیزیکی تقسیم می­گردد و از مصالح ژئوسنتتیک نیز بدین منظور استفاده می­شود. امروزه از مواد با اندازه نانو نیز جهت بهسازی خصوصیات ژئوتکنیکی و مقاومتی خاک بهره گرفته می­شود. هدف از تحقیق حاضر، امکان کاربرد مخلوط ذرات نانو رس و الیاف پلی پروپیلن در خاک رس منطقه جزیره اسلامی در نزدیکی دریاچه ارومیه جهت ساخت لایه­های روسازی در بدنه راه است. در مرحله اول، ذرات نانو رس با درصدهای 5 و 10 درصد با خاک مورد مطالعه افزوده شده و عمل آوری به مدت­های 7، 14 و 28 روز انجام گرفته است. در مرحله دوم، الیاف پلی پروپیلن با درصدهای 4/0، 8/0 و 6/1 با خاک رس مخلوط گردیده است. در مرحله سوم، مقدار بهینه الیاف پلی پروپیلن با ذرات نانو رس مخلوط شده و سپس به نمونه خاک مورد مطالعه اضافه گردیدند و فرایند عمل آوری مشابه مرحله اول تکرار شده است. جهت انجام تحقیق از آزمون­های آزمایشگاهی تراکم، تک محوری، برش مستقیم و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) در دو حالت خشک و اشباع براساس استاندارد ASTM استفاده گردیده و میزان درصد تورم در نمونه­های اشباع اندازه گیری شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد حالت بهینه، ترکیب 5 درصد نانو رس به همراه 8/0 درصد الیاف پلی پروپیلن با مدت زمان عمل آوری 28 روزه می­باشد. زیرا این شرایط باعث بهبود شرایط تراکم پذیری، افزایش توانایی باربری، مقاومت برشی و کاهش میزان تورم و افزایش حجم در مصالح بهسازی شده گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رس، نانو رس، روسازی راه، الیاف پلی پروپیلن، لایه خاک بستر،

عنوان انگلیسی Effects of Applying Nano Clay Particles and Polypropylene Fibers on Geotechnical Properties of Clayey Soil for using in Pavement Layers
چکیده انگلیسی مقاله If the geometric design of a road is in a way that it has to pass through areas with weak and problematic soil layers or borrow materials are located far away from project sites, stabilization of pavement improvement operations should be performed to construct pavement layers, especially its subgrade level. Generally, stabilization method of soils is divided into chemical and mechanical procedures, and simultaneous geosynthetic materials can be used. Nowadays, nano materials are proposed in order to improve geotechnical properties of soils in terms of bearing capacity. The present study was aimed to investigate the capability of nanoclay particles and the application of polypropylene fibers in the clayey soil of Eslami Island near Lake Urmia to construct layers in pavement. In the first step, nanoclay particles with 5 and 10 percentages were mixed with soil, and then the curing process was carried out in 7, 14, and 28 days. In the second step, polypropylene fibers were added to the clayey soil in 0.4, 0.8, and 1.6 percentages. Finally, the optimal values of polypropylene fibers and nanoclay particles simultaneously mixed with soil specimens and, similar to the first step, curing operations were carried out. To this end, laboratory tests containing compaction, uniaxial strength, direct shear, and California Bearing Ratio (CBR) in dry and saturate conditions were executed according to ASTM standards. Furthermore, swelling values in the improved specimens at saturate positions were estimated. The findings revealed that optimum combination was obtained at 5% of nanoclay blended with 0.8% of polypropylene fibers in specimens undergoing a 28-day curing process since this condition was found to upgrade the stabilization of soil specimens in terms of compressibility, bearing capacity, strength, and reduction of swelling potential.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رس, نانو رس, روسازی راه, الیاف پلی پروپیلن, لایه خاک بستر

نویسندگان مقاله سبا غفاری |
گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران.

روزبه دبیری |
گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_99067_da024cfd68eb401c19fcfa9c95bc3393.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات