این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۶۲۹-۶۴۷

عنوان فارسی شناسایی عوامل موثر بر انتخاب انجام سفر خرید یا انجام خرید آنلاین (مطالعه موردی: خرید کالاهای دیجیتال)
چکیده فارسی مقاله مطالعات نشان می­دهد که افزایش خدمات آنلاین با ایجاد تغییر در رفتار سفر مردم بر وضعیت خدمت­رسانی در سیستم حمل­ونقل اثرگذار است. سفر خرید به عنوان یکی از اهداف اصلی سفر موضوع تعداد زیادی از مطالعات است و با افزایش خرید آنلاین تمرکز مطالعات بر آثار وجود امکان این نوع خرید بر رفتار سفر افراد افزایش یافته است. با توجه به دسته­بندی معمولِ سفرهای با هدف خرید به سفرهای جستجو برای کالا و سفر خرید کالا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر جستجو و خرید آنلاین کالاهای دیجیتال در شهر تهران به بررسی اثر متغیرهای مختلف اجتماعی- اقتصادی، استفاده از اینترنت، نوع و قیمت کالای دیجیتال مورد نظر افراد و اطلاعات مربوط به سفر خرید، بر مطلوبیت جستجو و خرید آنلاین پرداخته است. همچنین اثرگذاری سه عامل تخفیف در قیمت، هزینه ارسال و زمان تحویل کالا را با سناریوهایی آزموده است. نمونه مورد استفاده شامل 324 پرسشنامه آنلاین است و از مدل­ لوجیت دوگانه برای مدلسازی استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که مجموعه­ای از خصوصیات اجتماعی- اقتصادی، در کنار خصوصیات فروش آنلاین بر هر دو انتخاب انجام/ عدم انجام سفر برای جستجو و خرید کالا اثرگذار است. در مدل­های دوگانه جستجو و خرید آنلاین، متغیرهای تعداد خوروی شخصی خانوار، ده درصد تخفیف در قیمت کالا و میزان درآمد خانوار 2 تا 5 میلیون تومان دارای تاثیر مثبت هستند. همچنین متغیرهای پرداخت هزینه ارسال توسط مشتری و تحویل کالا در فاصله زمانی بیش از دو روز کاری دارای علامت منفی در مدل­ها هستند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جستجوی آنلاین، خرید آنلاین، مدل‌های انتخاب گسسته، مدل لوجیت دوگانه، هدف سفر خرید،

عنوان انگلیسی The Effective Factors on the Choice of the Shopping Trip or Online Shopping Case of Digital Devices
چکیده انگلیسی مقاله Researches show that online services change the transportation system status by changing people's travel behavior. Shopping as one of the main trip purposes is the subject of many studies and increasing online shopping in today's world made the study of the side effects of emerging option a new subject of interest. According to usual trips related to shopping, i.e. search trips and actual buying trips, the present study tries to identify the effective factors on online search and online shopping of digital goods in Tehran and studied the effects of socio-economic variables, internet usage, type and price of purchased digital goods, and trips information on the utility of adopting online search and online shopping. Also the effect of three attributes of price discount, delivery cost and delivery time of the goods on the choice of online search and shopping was investigated. A 324-record database gathered online was used. Final models for both online search and for online shopping were binary logit. The results show that some socio-economic characteristics besides some online sale options are effective in choosing both online search and shopping. It is also revealed that some factors like the household's car number, price discount and the family income in the range of 2 to 5 million tomans per month, simultaneously affect the choice of searching and shopping online/ in-person positively. On the other hand, both delivery cost and delivery time of the goods have negative effects on online search and online shopping.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جستجوی آنلاین, خرید آنلاین, مدل‌های انتخاب گسسته, مدل لوجیت دوگانه, هدف سفر خرید

نویسندگان مقاله ریحانه سادات شاهنگیان |
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

فاطمه امینی |
موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_102327_96f54b7faaa02ca2a4573caf627f5ef8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات