این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۶۴۹-۶۶۷

عنوان فارسی ضریب همسنگ سواری اتوبوس‌ها برای رژیم اشباع و فوق اشباع در تقاطع‌های چراغ‌دار
چکیده فارسی مقاله ازآنجا که ظرفیت راه‌ها معمولا برحسب خودروی سواری بیان می­شود، بایستی جریان ترافیکی مختلط شامل انواع وسیله نقلیه به جریان همگن (بر حسب خودروی سواری) تبدیل گردد و این کار با استفاده از ضرایب همسنگ سواری امکان­پذیر هست. مروری بر مطالعات پیشین، نشان داد ضریب همسنگ برای تقاطعات چراغ­دار به تفکیک رژیم جریان تعیین نشده؛ از شاخص تاخیر که شاخص عملکرد و سطح سرویس تقاطعات چراغ­دار است استفاده نشده؛ ضریب همسنگ عدد ثابتی درنظر گرفته شده و تاثیر عوامل موثر بر ضریب همسنگ بررسی نشده است. هدف این پژوهش، تعیین ضریب همسنگ سواری اتوبوس­های عبوری از تقاطعات درون شهری در سه رژیم زیر اشباع، فوق اشباع، و اشباع (یا نزدیک به اشباع) با استفاده از شاخص تاخیر و بررسی عوامل موثر بر ضریب همسنگ سواری است. برای مطالعه موردی، پنج تقاطع در شهر مشهد انتخاب و برای محاسبه تاخیر از روش آیین­نامه ظرفیت راه­ها (HCM2016) استفاده شد. نتایج نشان می­دهد در رژیم اشباع، به دلیل ناپایداری جریان، ضریب همسنگ بیشترین مقدار را داراست و در رژیم زیر اشباع به دلیل آزادی عمل خودروهای سواری و خودداری آنها از قرارگیری در پشت اتوبوس، ضریب همسنگ اتوبوس کمی بیشتر از 1 و د رحد یک خودروی سواری است. مقدار ضریب همسنگ به ازای سناریوهای مختلف حجم تردد، درصد خودروهای سنگین، و نسبت سبز محاسبه گردید و سه مدل خطی برای هر کدام از رژیم­های جریان­ ارائه گردید. ضریب همسبتگی این مدل­ها بسیار خوب و بالاتر از 85/0 است. به ترتیب عوامل حجم تردد و نسبت سبز تاثیرگذارترین متغیرها بر ضریب همسنگ هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقاطعات چراغ‌دار، رژیم جریان، اشباع و فوق اشباع، تاخیر کنترل، ضریب همسنگ، اتوبوس درون شهری،

عنوان انگلیسی Passenger Car Equivalent (PCE) of Regular Buses at Signalized Intersections under Saturated and Over-saturated Flow Regimes
چکیده انگلیسی مقاله Passenger Car Equivalent (PCE) is a metric applied to represent the impact of different classes of vehicles on mixed flows by expressing it as the number of equivalent passenger vehicles. The review of previous studies on PCE for signalized intersections showed that PCE was not determined by flow regime and the control delay, which is an essential indicator of performance of signalized intersections, was not employed to estimate PCE. Moreover, constant values has been considered for PCE and impacts of related variables on PCE has not been studied so far. The purpose of this study is to determine PCE of buses crossing signalized intersections for under-saturated, over-saturated, and near-saturated regimes using control delay and investigate the influential factors affecting PCE. Five intersections in Mashhad were studied and the methodology of Highway Capacity Manual (HCM2016) was used to compute control delay. The results show that in saturated regime, due to the instability of the flow, PCE has the highest value and in the under-saturated regime, due to the freedom of operation of passenger cars and their avoidance of being placed behind the buses, the amount of PCE is slightly greater than 1 and buses are nearly comparable to passenger cars. PCE was calculated for different traffic volume scenarios, percentages of buses, and green split and three linear models were estimated for each of the aforementioned regimes. The coefficients of determination of these models (R2) are very good and above 0.85. Traffic volume and green split are respectively the most influential variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تقاطعات چراغ‌دار, رژیم جریان, اشباع و فوق اشباع, تاخیر کنترل, ضریب همسنگ, اتوبوس درون شهری

نویسندگان مقاله عماد الدین خرازیان |
دانشگاه صنعتی شاهرود

ایمان آقایان |
دانشکده مهندسی عمران - دانشگاه صنعتی شاهرود

عبدالاحد چوپانی |
دانشگاه شاهرود

عباس محمدی |
دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده مهندسی عمران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_101475_6419030e46df582ca4d469d30776c294.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات