این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۷۱۵-۷۳۵
عنوان فارسی
ارزیابی تاثیر حملونقل بار درونشهری بر شاخصهای حمل و نقل پایدار (مطالعه موردی: شهر اهواز)
چکیده فارسی مقاله
امروزه ایجاد زیرساختهای توسعه پایدار در همه ابعاد مدیریت شهری از اهمیت ویژهای برخوردار است. حملونقل کالا بهصورت مستقیم با زندگی شهروندان در ارتباط است، بنابراین سیاستگذاری و برنامهریزی در این حوزه میبایست بر پایه توسعه پایدار صورت گیرد. بار درونشهری از منظر توسعه پایدار دربردارنده ابعاد مختلفی از تأثیرات بر زندگی شهروندان است که سه شاخص اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی از جنبههای اصلی آن است. در این پژوهش، ابتدا زیرشاخصهای تشکیلدهنده فرمول توسعه پایدار از طریق توزیع پرسشنامه میان کارشناسان و وزندهی و 4 استراتژی اثرگذار، انتخاب گردید. سپس این استراتژیها از طریق پرسشنامه از رانندگان مورد سوال قرار گرفت و رفتار رانندگان پس از اجرای هر سیاست پیشبینی شد. بهمنظور بررسی اثربخشی همزمان سیاستها، از ترکیب 4 استراتژی پیشنهادی، 16 سناریو در شبکه اعمال و تغییرات شاخص توسعه پایدار نسبت به وضع موجود مقایسه گردید. همچنین ضرایب مدل توسعه پایدار با در نظرگیری همزمان منافع بخش خصوصی، دولتی و شهروندان کالیبره گردید تا بهعنوان ملاک تصمیمگیری جهت پیادهسازی سیاستهای مدیریتی حمل کالا ، قرار گیرد. نتایج نشان میدهد اجرای استراتژی ساخت 4 بارانداز در 4 گوشه هسته مرکزی شهر بهترین استراتژی تکی محسوب میشود. همچنین با تحلیل نتایج پرسشنامه به روش AHP ، وزن هر یک از شاخصها وزیر شاخصها مشخص و مقادیر ضرایب مدل کالیبره گردید. نتایج تحلیل پرسشنامه حاکی از آن است که در بین سه شاخص مطرحشده، شاخص زیستمحیطی دارای بیشترین اهمیت است و همچنین در بخش زیستمحیطی زیرشاخص تولید گازهای گلخانهای، در بخش اقتصادی زیرشاخص زمان سفر اضافهشده و در بخش اجتماعی تصادفات دارای بیشترین اهمیت بودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بار درون شهری، توسعه پایدار، روش AHP، حمل و نقل کالا،
عنوان انگلیسی
Assessing the impact of inland freight transport on sustainable transport indicators (Case study: Ahwaz city)
چکیده انگلیسی مقاله
Today, sustainable development infrastructures are of particular importance in all aspects of urban management. The transport of goods is directly related to the lives of citizens, therefore, policy making and planning in this area, must be based on sustainable development. From the point of view of sustainable development, inter-urban load has various dimensions of the impact on the lives of citizens, that three economic, social and environmental indicators being its main features. In this study, firstthe sub-indicators of the sustainable development formula was weighted by distributing the questionnaire among experts and were selected four effective strategies. Then, these strategies were questioned by the drivers’ questionnaire and driver behavior was predicted after implement of each policy. In order to examine the simultaneous effectiveness of policies,16 scenarios were applied in the network. Also, the coefficients of the sustainable development model were calibrated to be considered as the criterion for decision-making for the implementation of goods transportation management policies. The results show that implementing the strategy of building 4 docks in the four corners of the central core of the cityis considered as the best single strategy. By analyzing the results of the questionnaire by AHP method, the weight of each indicators and sub-indicators was determined and the environmental index is the most important, and also in the environmental section under the indicator of greenhouse gas emissions, in the economic sector, under the index of travel time, added and in the social sector the total number of accidents Most Important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بار درون شهری, توسعه پایدار, روش AHP, حمل و نقل کالا
نویسندگان مقاله
محسن ابوطالبی اصفهانی |
استادیار دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان
حسین حق شناس |
استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
مژده محمد حسینی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل، دانشکده حمل و نقل، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_77440_5bbffaffe9dd8875b4e456e287dfd078.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات