این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۰۷-۳۲۹
عنوان فارسی
یک رویکرد دو هدفه برای مکانیابی پیوسته هاب ها تحت هزینه احداث وابسته به مختصات پیوسته شهری
چکیده فارسی مقاله
مکانیابی هابها یکی از مسائل چالش برانگیز در حوزه حمل و نقل شهری است که نقش بسزایی در کاهش ترددهای شهری و هزینههای حمل و نقل ایفا میکند. تفاوت و جهشهای نامنظم در قیمت زمین در کلان شهرها یکی از چالشهای پیش روی این حوزه است که ذینفعان را بر سر دو راهی انتخاب یکی از دو تصمیم در تضاد قرار میدهد: استقرار هابها در نقاط مرکزیتر با هزینه استقرار بالاتر و در عوض زمان دسترسی کمتر به مشتری و همچنین هزینههای حمل و نقل خارجی کمتر؛ ویا استقرار هابها در حاشیه شهر و نقاط ارزان قیمت تر و در عین حال دور شدن از هسته تمرکز مشتریان. اینپژوهشیک مسئله دو هدفه برای مکانیابی تسهیلات هاب ظرفیتدار در فضای پیوسته ارائه میدهدکه اولین تابع هدف مجموع هزینه ثابت استقرار و جابجاییهای داخلی و خارجی شبکه و دومین تابع هدف مجموع زمان سفرهای داخلی و خارجی شبکه است. ارائه یک رویکرد دو هدفه که مدیران را قادر میسازد با مشاهده جوابهای پارتو شبکهی تحت هزینه استقرار وابسته به موقعیت جغرافیایی شهری به مطلوبترین چینش شبکه دست یابند به همراه محدودیت بودجه و ظرفیت برای احداث هابها از نوآوریهای قابل توجه این مقاله است. بهمنظور بررسی کیفیت جوابهای پارتو بدست آمده از سه الگوریتم پیشنهادی با نامهای اپسیلن کانسنرینت، الگوریتم ژنتیک چندهدفه و الگوریتم ذرات چندهدفه استفاده شده است. مقایسه جوابهای پارتو سه الگوریتم با مقادیر نرم افزار گمز در اندازه کوچک؛ نشان دادن جوابهای پارتو با مشخصات اجرایی برای کلاسهای تعریف شده؛ نمایش و تحلیل توپولوژی چیدمان جوابهای پارتو برای یک مسئله، از دیگر مباحث در این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسئله مکانیابی پیوسته هاب، هزینه استقرار وابسته به مختصات شهری، محدودیت بودجه، محدودیت ظرفیت، بهینه سازی دو هدفه،
عنوان انگلیسی
A Bi-Objective Approach for Hub Location under Installing Cost Related to Urban Continuous Coordinates
چکیده انگلیسی مقاله
The hub location is one of the most challenging subject in urban transportation issue that plays an essential role in decreasing both urban traffic and transportation costs. Since there is a cost variance and irregular changes among different places in a metropolis, transportation mangers must to choose one of two conflicting options: installing hubs on central place of a metropolis that leads into more expensive setup cost, less access time to other nodes, and probably more expensive outer shipment cost and vice versa. This study presents a bi-objective approach for capacitated planar hub location being composed of two conflicting objective function: the first including installing fix cost, inner and outer shipment cost and the second including summation of inner and outer travel time among nodes. Regarding continuous nature of this problem, a non-dominate solution set, cost and travel time, obtained by presented bi-objective approach thanks to which mangers are able to locate their hub network under installing cost related to urban coordinates in most sufficient manner is one of the most outstanding innovations of this research. Capacitated hub as well as budget constraint for installing cost are other contributions. To evaluate solutions’ quality, we have used three algorithms, named epsilon-constraint, multi-objective genetic, and multi-objective particle swarms. Comparing pareto solutions to ones obtained through Gams-software in small size; demonstrating pareto solutions with the calculating properties; displaying and analyzing the topologies related to a certain pareto solution are other subject discussed by this research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسئله مکانیابی پیوسته هاب, هزینه استقرار وابسته به مختصات شهری, محدودیت بودجه, محدودیت ظرفیت, بهینه سازی دو هدفه
نویسندگان مقاله
امیرحسین زاهدی اناکی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
امیرسامان خیرخواه |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه بوعلی همدان، همدان، ایران
میثم جعفری اسکندری |
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_91024_4ce0618c2f7d17575753ab24705bcadc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات