این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۳۱-۳۵۶

عنوان فارسی بررسی رابطه علیت کوتاه‌مدت و بلندمدت میان حمل‌ونقل هوایی و رشد اقتصادی(مطالعه موردی: استان‌های ایران)
چکیده فارسی مقاله فعالیت‌های حمل‌ونقل و خدمات وابسته به آن را می‌توان ارتباط‌ دهنده تمامی بخش‌ها و رشته فعالیت‌های اقتصادی به یکدیگر در نظر گرفت و آن را یکی از عوامل مؤثر بر تحول اقتصاد کشور دانست. با توجه به جایگاه بخش حمل‌ونقل در اقتصاد، هدف از این مطالعه بررسی رابطه علیت کوتاه و بلندمدت میان متغیرهای حمل‌ونقل هوایی و رشد اقتصادی در استان‌های ایران می­باشد. در این راستا متغیرهای حجم بار جابجا شده از طریق ناوگان حمل‌ونقل هوایی و تعداد مسافرین آن، به‌عنوان نماینده بخش حمل‌ونقل در نظر گرفته‌شده است. بدین منظور با استفاده از داده‌های ترکیبی طی سال‌های 1384-1396 و رویکردهای همجمعی، روش حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS )، مدل الگوی تصحیح خطای برداری(VECM) و روش علیت گرنجر به بررسی روابط علیت بلندمدت و کوتاه‌مدت میان متغیرهای مذکور پرداخته­شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که در کوتاه­مدت رابطه علیت گرنجرِ معنی­داری میان متغیرهای مذکور وجود ندارد ولیکن با توجه به خروجی مدل DOLSدر بلندمدت میزان تأثیرگذاریمثبت متغیر تعداد مسافر بر رشد اقتصادی بیشتر از حجم بار است. در این مطالعه همچنین جزء تصحیح خطا که بیانگر سرعت تعدیل کوتاه‌مدت به سمت تعادل بلندمدت می­باشد، مورد ارزیابی قرارگرفته است. برآوردها نشان می‌دهد رابطه علیت گرنجرِ یک‌طرفه از حجم بارِ جابجا شده به سمت رشد اقتصادی وجود دارد. همچنین، این رابطه برای متغیر تعداد مسافر و رشد اقتصادی، یک‌سویه و از سمت متغیر تعداد مسافر به رشد اقتصادی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل علیت، حمل‌ونقل هوایی، رشد اقتصادی، مدل VECM، مدل DOLS،

عنوان انگلیسی Investigating the Short-Run and Long-Run Causality Relationship between Air Transportation and Economic Growth (Case Study: Iran's Provinces)
چکیده انگلیسی مقاله Transportation activities and related services can be considered as a link between all sectors and economic activities, and it is considered as one of the factors influencing the development of the economy. Considering the position of the transportation sector in the economy, the purpose of this study is to investigate the short and long-term causality relationship between transport variables and economic growth in Iran's provinces. In this regard, the variables of the volume of freight transported through the air transport fleet and the number of its passengers are considered as representative of the transportation sector. For this purpose, using panel data during the years 2005-2017 and cointegration approaches, Dynamic Least Squares (DOLS), Vector Error Correction Model (VECM), and Granger causality method, examined the long-term and short-run causality relationships among the above variables. The results of this study show that in the short run, the Granger causality relationship is not significant between these variables, but according to the output of the DOLS model, in the long run, the positive effect of the number of passengers on economic growth is greater than the volume of load. In this study, the error correction component, which indicates the speed of adjusting the short run to long-term equilibrium, has been evaluated. Estimates show that there is a one-way Granger causality relation between the volume of displaced load and economic growth. Also, this relationship for the number of passengers and economic growth variables is one-way from passenger to economic growth.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تحلیل علیت, حمل‌ونقل هوایی, رشد اقتصادی, مدل VECM, مدل DOLS

نویسندگان مقاله عباس عسکری مقدم |
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد ایران، تهران، ایران

کامبیز هژبر کیانی |
استاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

عباس معمارنژاد |
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، تهران، ایران

کامبیز پیکارجو |
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_87206_f38391f87d116cb169de2cf6229de867.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات