این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۷۷-۳۹۷

عنوان فارسی ارایه یک مدل قیمت‌گذاری محدوده‌ ترافیکی با در نظرگیری محدودیت ظرفیت کمان‌
چکیده فارسی مقاله کمان‌ها دارای ظرفیت محدودی هستند که تابعی از ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها است. زمانی که حجم جریان در کمان به نزدیک ظرفیت‌ آن کمان می‌رسد، در الگوی جریان شبکه، در کمان‌های بالادستی آن کمان، صف ایجاد می‌شود و به اصطلاح شبکه شلوغ می‌شود و هزینه‌هایی بر ساکنین شهرها تحمیل می‌کند. قیمت‌گذاری محدوده‌های ترافیکی یکی از موثرترین راهکارهای مدیریت تقاضا است، که می‌تواند بدون افزایش شلوغی کل شهر، شلوغی نواحی مرکزی را کاهش دهد. در اکثر مطالعات قیمت‌گذاری ترافیک، ظرفیت کمان‌ها به صورت صریح در قالب یک محدودیت در نظر گرفته نمی‌شود. هدف این مقاله قیمت‌گذاری محدوده ترافیکی با در نظر گرفتن محدودیت صریح ظرفیت کمان و بررسی تفاوت‌های آن با قیمت‌گذاری بدون در نظر گرفتن محدودیت صریح ظرفیت کمان است. به بیان دیگر این پژوهش درصدد است تا رابطه بین در نظر گرفتن ظرفیت برای جریان در کمان و افزایش یا کاهش عوارض را شناسایی کند. بدین منظور یک مدل عمومی دوسطحی برای حل مساله استفاده می‌شود، که در آن مساله‌ی سطح بالا عوارض بهینه را تعیین می‌کند و شرط تعادلی بودن جریان در شبکه توسط یک الگوریتم تخصیص ترافیک در سطح پایین تضمین می‌شود. الگوریتمی مبتنی بر بهینه‌سازی انبوه ذرات (PSO) به عنوان روش حل مساله‌ی سطح بالا ارایه می‌شود و از الگوریتم شهپر و همکاران برای حل مساله تخصیص ترافیک در سطح پایین استفاده می‌شود. الگوریتم پیشنهادی روی شبکه سوفالز در دو حالت با و بدون محدودیت‌ ظرفیت اجرا می‌شود. نتایج نشان می‌دهند که قیمت‌گذاری بهینه متاثر از اطلاعات ظرفیت کمان است. در شبکه سوفالز در قیمت‌گذاری با در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت از 10 کمان ورودی به محدوده، 6 کمان عوارض می‌پذیرند، در حالی‌که که در حل بدون در نظر گرفتن محدودیت ظرفیت، 8 کمان عوارض می‌پذیرند. هزینه کل شبکه در قیمت‌گذاری با دیدن محدودیت ظرفیت کمان، %13/1 درصد نسبت به عدم قیمت‌گذاری بهبود می‌یابد. این بهبود برای حالتی که ظرفیت دیده نشود، 38/0درصد است. مجموع عوارضی که محدوده وارد می‌شود نیز، از 86/1 واحد به 86/0 واحد کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قیمت‌گذاری محدوده، محدودیت ظرفیت کمان، مدل دوسطحی، بهینه‌سازی انبوه ذرات (PSO)،

عنوان انگلیسی Traffic Cordon Pricing Model Considering Link Capacity Constraint
چکیده انگلیسی مقاله Links have capacity which is their physical attribute, as soon as flow in link reaches capacity, in flow pattern of network, at upstream links queue appears and network becomes congested. Cordon Congestion pricing is one of the effective ways that can reduce overcrowding in the congested central districts of networks without any negative impact on whole of the network. The purpose of this study is to present a congestion pricing model considering link capacity constraint. To this purpose, a bi-level model is proposed, where in the upper level the optimal toll is determined, and in the lower level the equilibrium is guaranteed using a traffic assignment model. An algorithm based on particle swarm optimization (PSO) is presented as a solving method for upper level problem and Shahpar’s method is used to solve assignment problem is lower level. The proposed algorithm is applied on Sioux-falls network with and without the capacity constraint. Results show that optimal pricing is affected by road capacity information. In Sioux-falls network from 10 links entering cordon, 6 links get toll, while in the solution, regardless of capacity constraint, 8 links get toll. The total cost of the network in terms of pricing, considering links capacity, improves by 13.1% relative to the lack of pricing. This improvement is 0.38% for a situation where capacity is not seen. The total toll on the cordon is also reduced from 1.86 to 0.86 units.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قیمت‌گذاری محدوده, محدودیت ظرفیت کمان, مدل دوسطحی, بهینه‌سازی انبوه ذرات (PSO)

نویسندگان مقاله زهرا جوادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی برنامه‏ریزی حمل‏ونقل، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‏ریزی

عباس بابا زاده |
استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران

امیر رضا ممدوحی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست،دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_87573_fe2327656e7ffcf2ada2d0e25a3c86f0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات