این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۳۹۹-۴۱۷
عنوان فارسی
مدل شاخص ترکیبی ایمنی راههای دوخطه برونشهری تحت تأثیر وضعیت کاربریهای اطراف راه
چکیده فارسی مقاله
اکثر بررسیها و مدلهای پیشبینی ایمنی در راههای دوخطه برونشهری در رابطه با مشخصات هندسی جاده ارائهشده است. در این مطالعه نقش کاربریها در ریسک تصادفات و سطح ایمنی راه بررسی میشود. بهویژه در راههای دوخطه برونشهری کشور با توجه به وجود کاربریهای ناهمگون و بدون برنامه، میتواند تأثیر قابلتوجهی در رخداد تصادفات داشته باشد. در این مطالعه با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها، 74 کیلومتر از محور دوخطه برونشهری کرج-چالوس مورد بررسی قرار گرفته است. در هریک از این قطعات وضعیت کاربریها در قالب سه معیار چگالی کاربریها، چگالی دسترسیها و وضعیت خطرات ناشی از کاربریها، با استفاده از نقشهها و برداشتهای میدانی بهدستآمده و بهعنوان ورودیهای تکنیک تحلیل پوششی دادهها در نظر گرفتهشده است. ستاندههای مدل DEA فراوانی تصادفات مورد انتظار هستند که از ترکیب فراوانی تصادفات پیشبینیشده و فراوانی تصادفات مشاهدهشده با استفاده از روش بیزین تجربی تخمین زدهشده است. در این مطالعه کارآیی ایمنی قطعات مشخصشده و قطعاتی که دارای بالاترین کارآیی هستند بهعنوان الگو برای هدفگذاری قطعات دیگر معرفیشدهاند. همچنین قطعاتی که دارای کمترین کارآیی هستند بهعنوان قطعات بحرانی در اولویت اقدامات اصلاحی ایمنی قرارگرفتهاند. بر این اساس قطعات 51، 54 و 70 دارای بیشترین کارآیی (بیشترین شاخص ایمنی تحت تاثیر کاربریها) نسبت به قطعات دیگر و قطعات 8، 16، 40 و 41 دارای کمترین کارآیی هستند. در این مطالعه نتایج تکنیک تحلیل پوششی دادهها نشان داد که معیار خطرات کناره ناشی از کاربریها تأثیر بیشتری نسبت به چگالی دسترسیها و چگالی کاربریها در کاهش سطح ایمنی راههای دوخطه برونشهری دارند.مقدار تاثیرگذاری برای معیار خطرات کناره ناشی از کاربری برابر 0.75، معیار چگالی دسترسی برابر 0.15 و برای معیار چگالی کاربری برابر 0.1 است. همچنین در نهایت برای هر یک از معیارهای وضعیت کاربری قطعات مقادیر هدفی تعیین گردید که این مقادیر هدف در وضعیت بهتری نسبت به وضع موجود اند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراوانی تصادف مورد انتظار، راههای دوخطه برونشهری، کاربریهای کناره راه، تحلیل پوششی دادهها،
عنوان انگلیسی
Modeling a Road Safety Composite Index for Two-Way Two-Lane Roads Influenced by Abutting Land Uses
چکیده انگلیسی مقاله
Most crash prediction models in two-way two-lane roads describe the geometric characteristics. This study measures the role of abutting land uses in declining the road safety conditions. The objectives of this study are: (1) Developing a composite index that explains the road safety condition in the road segments running through various land uses; (2) Identifying the land use related roadside hazards that influence the road safety; (3) Determining the share of each land use related factor; and (4) Developing applied methods to enhance roadside safety abutted by land uses. In this study, 74 kilometers of Karaj-Chaloos Road were analyzed using the Data Envelopment Analysis. This method was used to define the resulted efficiency score as a composite index which can best define the safety status in terms of quantitative and qualitative measures. In each segment, the land uses were analyzed in terms of three criteria including the land use density, driveway density, and the roadside hazards utilizing the existing plans and field studies. The measures of these criteria were considered as the imput values of the DEA model. The outputs in the Data Envelopment Analysis model were inversed values of expected crash frequencies which were estimated by compounding the predicted and observed crash frequencies through the Empirical Bayesian methodology. The results by the Data Envelopment Analysis show that the roadside hazards due to abutting land uses would strongly affect the safety indx after which the driveway density and land use density would stand as the second and third factors respectively.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فراوانی تصادف مورد انتظار, راههای دوخطه برونشهری, کاربریهای کناره راه, تحلیل پوششی دادهها
نویسندگان مقاله
محمدرضا بختیاری |
کارشناس ارشد راهوترابری، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
حمیدرضا بهنود |
استادیار، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
بابک میر بها |
استادیار، گروه برنامه ریزی حمل ونقل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_87202_85f00776d200386fec9370ea008b259d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات