این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۱۹-۴۴۰
عنوان فارسی
مساله مسیریابی کمک های امدادی بشردوستانه مبتنی برقابلیت اطمینان مسیر واختلال وسیله نقلیه درشرایط عدم قطعیت
چکیده فارسی مقاله
بلایای طبیعی همچون سیل زلزله و غیره شبکه های حمل و نقل را در معرض آسیب های جدی قرار می دهند و ارائه یک رویکرد علمی مناسب برای مدیریت لجستیک بحران، امری ضروری در جهت کاهش صدمات جانی و خسارات مالی است. در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی اساسی ترین نیاز حادثه دیده گان امدادرسانی به موقع است لجستیک باعث هماهنگی بیشتر برای تحویل کالاهای امدادی و افزایش سرعت تحویل و کاهش زمان پاسخگویی می شود. لذا در این مقاله مدل ریاضی چندهدفه، برای مساله مسیریابی وسیله نقلیه چند انباره در عملیات توزیع کالای امدادی طراحی شده است. به منظور بالا بردن انعطاف پذیری سیستم توزیع کالای امداد وسایل نقلیه متفاوت در ظرفیت، سرعت، مصرف سوخت و غیره (وسایل نقلیه ناهمگن) در نظر گرفته شدهاند. وقتی شدت بحران بسیار زیاد باشد مدیران بحران برای انجام صحیح و سریع عملیات امداد (حتی در صورت خرابی جاده یا شرایط بد جوی) از چندین حالت امدادرسانی مثل زمینی و هوایی بطور همزمان استفاده می کنند(چند حالته). از سویی دیگر به جهت سرعت بخشیدن به عملیات امداد، نقاط حادثه دیده با استفاده از ساختار انفیس خوشهبندی شده و سپس نقاط خوشه ها بر اساس عوامل موثر بر قابلیت اطمینان مسیر و با استفاده از روش ماتریس پرمننت اولویت بندی شدند. بروز اختلال درشبکه حمل و نقل که منجر به کاهش سرعت تحویل کالاهای امدادی می شود، اجتناب ناپذیراست، از این رو امکان بروز خرابی وسیله نقلیه تحت سناریوهای مختلف در نظر گرفته شده است. به دلیل ماهیت غیر قطعی بحران در مدل پیشنهادی تقاضا فازی در نظر گرفته شده است سپس این مدل فازی با استفاده از روش خیمنز به مدل قطعی تبدیل شده است. در نهایت مدل ریاضی پیشنهادی با استفاده از روش محدودیت اپسیلون توسعه یافته حل و نتایج ارائه گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مسیریابی امداد، قابلیت اطمینان، اختلال، روش محدودیت اپسیلون توسعه یافته،
عنوان انگلیسی
Design of Disaster Distribution Routing Model under the Vehicle Disruption by Considering Reliability and Uncertainty
چکیده انگلیسی مقاله
Today presentation an appropriate scientific system for disaster management logistic is essential to reduce physical injuries and financial damages. Therefore, in this paper, a multi-objective mathematical model has been designed for a multi depot multi-mode heterogeneous vehicle routing problem in order to distribute relief commodities. To accelerate the relief operation, affected points were be clustered by ANFIS structure and then prioritizing the points of clusters by affecting factors on the route reliability using of a permanent matrix. As well as, we consider the possibility of damage to the vehicle (disruption) and increasing unmet demand and fuzzy demand. Finally, the proposed mathematical model solved using the augmented ε-constraint and the results presented
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مسیریابی امداد, قابلیت اطمینان, اختلال, روش محدودیت اپسیلون توسعه یافته
نویسندگان مقاله
زهرا غریب |
دانش آموخته دکتری، گروهمهندسیصنایع، دانشکده فنی–مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم وتحقیقات،تهران،ایران
رضا توکلی مقدم |
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی بزرگی امیری |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
اسماعیل نجفی |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی – مهندسی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_90904_87439cdbd64c4b12b52be5fae81a494e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات