این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۷-۴۰
عنوان فارسی
ارائۀ مدل تصمیمگیری جهت تعیین سیستم مناسب برای ارتقای ایمنی راههای برونشهری با استفاده از سیستم استنتاج فازی
چکیده فارسی مقاله
ایمنی ترافیک یکی از چالشهایی است که در زمینه حملونقل مطرح میشود. عامل انسانی در بسیاری از گزارشها به عنوان عامل اثرگذار در رخداد تصادفات جادهای معرفی میگردد. روشهای متنوعی جهت کنترل رفتار رانندگان و جلوگیری از انجام تخلفات وجود دارد. در یک دستهبندی کلی میتوان این روشها را در دو دستۀ سنتی و نوین تقسیمبندی نمود. در حال حاضر بحث استفاده از سیستمهای هوشمند بهشدت مطرح بوده و در بسیاری از موارد تصمیمگیری در ارتباط با بکارگیری این سیستمها در راههای مختلف تنها براساس قضاوت کلی صورت میپذیرد. در حالیکه این سیستمها دارای مزایا و معایب متنوعی بوده و هر یک ممکن است در شرایط مشخصی دارای اولویت بکارگیری باشند. در این مقاله در نظر است تا 4 گزینه شامل : عدم نیاز به کنترل راه، کنترل راه با حضور پلیس، استفاده از دوربینهای ثابت جهت ثبت تخلفات و استفاده از سیستمهای هوشمند ایمنی در راه با یکدیگر مقایسه شود. این گزینهها دارای تفاوتهای قابل توجهی به جهت محدودیت کاربرد، هزینه بکارگیری و تعمیر و نگهداری، میزان دقت و تناسب با مشخصات راه مورد نظر هستند. در اینجا با سیستم استناج فازی یک مدل تصمیمگیری جهت انتخاب گزینۀ مناسب براساس 7 معیار توسعه داده خواهد شد. مدل پیشنهادی برای یک مطالعه موردی در استان کرمان جهت تعیین گزینه مناسب در 5 محور به کار گرفته خواهد شد. براساس نتایج تحقیق میتوان گفت که استفاده از مدل پیشنهادی میتواند در استفاده اصولی از انواع روشهای کنترلی جهت ارتقای ایمنی راهها با لحاظ کردن معیارهای مختلف فنی و اقتصادی موثر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی، سیستمهای حملونقل هوشمند، فازی، کرمان،
عنوان انگلیسی
Presenting a Model for Deciding About the Proper System for Safety Promotion of Rural Roads by Fuzzy Inference System
چکیده انگلیسی مقاله
Traffic safety is one of the main challenging issues in transportation engineering. Hhuman factor in most reports has also been announced as an effective factor in accidents. Various methods have been proposed for controlling and warning drivers in order to prevent violations. The methods can be classified into traditional and modern categories. Nowadays applying intelligent transportation systems are so popular, but deciding about their application is done often based on personal judgments. However, these systems have various benefits and disadvantages and each one must be applied in the proper case. In this paper we want to compare 4 scenarios containing 1- No control 2- Controlling by police 3- Applying cameras and 4- Intelligent transportation systems in the road. These scenarios are different in application, cost of application, precision and proportionality to the road classification. Here, a model for decision making based on 7 criteria and by Fuzzy Inference System would be developed. Then the proposed model would be tested for a case study in Kerman County for 5 rural roads. Results indicate that the proposed model can be a helpful method in order to decide about selecting the proper scenario to control the rural roads based on technical and economic criteria.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایمنی, سیستمهای حملونقل هوشمند, فازی, کرمان
نویسندگان مقاله
نوید ندیمی |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
امیرحسین زارع میرحسینی |
دانشجو کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
آرش غیبی |
دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_92673_ee0a34a74e097c1c1641171cf7111903.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات