این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی حمل و نقل، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۱-۶۲

عنوان فارسی ارزیابی احتمالاتی آسیب‌پذیری لرزه‌ای زیر ساخت‌های شبکه حمل و نقل با تأکید بر پل‌های عرشه جعبه‌ای بتن آرمه مستقیم و قوسی تحت تحریکات چندگانه
چکیده فارسی مقاله تحریکات ناشی ازیک زلزله ممکن است به طور قابل توجهی حتی در فواصل کم مکانی، به اندازه طول برخی سازه­ها در شبکه حمل و نقل، دچار تغییراتی شوند. این امر ناشی از ناهمگنی و عدم انسجام محیط خاک، اثرات عبور موج زلزله و بازتاب و شکست موج در عبور از محیط­های با سختی­های متفاوت خاک است. در نتیجه انتظار می­رود ارزیابی رفتار لرزه­ای سازه­های طویل مانند پل­ها و برخی سد­ها به شدت تحت تأثیر تغییرات ناشی از حرکت موج زلزله در امتداد طول سازه باشد. در این مقاله برای بررسی تأثیر این موضوع بر آسیب پذیری لرزه ای پل ها، تحلیل شکنندگی با لحاظ تحریک غیریکنواخت ناشی از زلزله در پایه­های پل انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، 70 پل قوسی عرشه جعبه ای بتن آرمه، با لحاظ عدم قطعیت­های هندسی، در نرم افزار اجزا محدود OpenSEES مدلسازی شده و در دو سناریوی مختلف تحت تحریکات یکنواخت و چندگانه تحلیل تاریخچه زمانی شده اند. نتایج نشان می­دهند میانه شکنندگی این دسته از پل­ها با کاهش شعاع عرشه، به میزان بیش از 50 درصد (بسته به سطح آسیب و شعاع عرشه) افزایش می­یابد و همچنین با لحاظ تحریکات غیر یکنواخت، آسیب پذیری اجزا و سیستم پل تا بیش از 10 درصد بیشتر از حالت اعمال تحریکات یکنواخت ارزیابی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزیابی لرزه‌ای، زیرساخت های حمل و نقل، پل عرشه جعبه‌ای، تحریکات چندگانه، شکنندگی،

عنوان انگلیسی Probabilistic Seismic Assessment of Transportation Infrastructures Emphasizing on Box-Girder Concrete Bridges Considering Multi-Support Excitation
چکیده انگلیسی مقاله Earthquake ground motions may vary significantly at multiple supports of long structures such as highway bridges and dams, due to the incoherence, wave-passage, and site-response effects. Therefore, it is expected that seismic behavior of this type of structures would be strongly affected by the changes caused by the motion of the earthquake along the length of the structure. To investigate the seismic vulnerability of these bridges, fragility analysis is performed using spatially variable ground motions. To achieve this aim, this study chooses a set of 70 box-girder bridges considering mechanical and geometrical uncertainties and creates a numerical model of the bridges in OpenSEES software, which can account for the inelastic response of its multiple components. These models are assessed using two scenario of applying the ground motion, uniform and multi-support excitation. The results show that the fragility of these bridges increases with decreasing deck radius by more than 50% (depending on damage level and deck radius) and also with non-flexibility considerations, component vulnerability and bridge system more than 10% is more than a uniform excitation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزیابی لرزه‌ای, زیرساخت های حمل و نقل, پل عرشه جعبه‌ای, تحریکات چندگانه, شکنندگی

نویسندگان مقاله محسنعلی شایانفر |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

اسدالله عباسلو |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

حسین پهلوان |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

محمدعلی برخورداری |
دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jte.sinaweb.net/article_91872_75b115dbd9cbb5903272a00ad52ffeba.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات