این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۳۷
عنوان فارسی
یک مدل ریاضی دو سطحی برای مساله طراحی شبکه حمل و نقل مواد خطرناک با در نظر گرفتن ملاحظات امدادرسانی
چکیده فارسی مقاله
امروزه حمل و نقل مواد خطرناک (هزمت) و امدادرسانی در زمان حادثه ناشی از آن، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله مدلی دو سطحی برای طراحی شبکه حمل و نقل مواد خطرناک ارائه شده است. سطح اول مدل دو سطحی ارائه شده مقامات نظارتی (دولت) هستند و به دنبال مکان یابی ایستگاه های امداد رسانی از بین مکان های کاندید، خرید تجهیزات این ایستگاه ها با در نظر گرفتن بودجه در دسترس، احداث مسیرهایی در شبکه برای عبور جریان کالاهای خطرناک و حداکثر سازی میزان پوشش مسیرها در صورت وقوع حادثه هستند. سطح دوم آن شرکت های حمل کننده مواد خطرناک هستند و به دنبال حداقل سازی هزینه های حمل و نقل خود با توجه به مسیرهای احداث شده از جانب دولت هستند. با در نظر گرفتن شرایط بهینگی، مدل دو سطحی با روش کوهن – تاکر (KKT) به تک سطحی تبدیل شده است. در بخش نتایج محاسباتی، مدل ارائه شده از جنبه های مختلف و متعددی مورد بحث و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. از جمله نتایج حاصل شده تاثیر گذاری مثبت میزان بودجه و همچنین سطح ریسک پذیری بر روی توانمندی امدادرسانی و پوشش در شبکه است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایستگاه امداد رسانی، طراحی شبکه، بهینه سازی دو سطحی، حمل و نقل مواد خطرناک،
عنوان انگلیسی
A Bi-Level Mathematical Model for Hazardous Materials Transportation Network Design Problem Considering Response Planning
چکیده انگلیسی مقاله
Hazardous materials (Hazmat) transportation and emergency response during Hazmat incidents is a very important issue in transportation field. In this paper, a new bi-level optimization model for Hazmat transportation network design is proposed. The bi-level framework involves a regulatory authority (government) and hazmat carriers. The government (upper level) affects the carrier's decisions by locating Hazmat emergency response stations and Hazmat network design. The government aims to maximize the coverage of network routes according to available budget. The coverage of routes means responding to Hazmat incidents. The carriers (lower level) by deciding on Hazmat flows and selecting transportation routes, seek to minimize their travel cost. Using KKT condition, we reformulate the non-linear bi-level model as a single-level mixed integer linear programming one which is solvable by an optimization solver like CPLEX. Through computational analysis, different aspects of proposed model are investigated to evaluate the model performance. The results show that increasing in coverage radius and risk tolerance result in higher network responsiveness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایستگاه امداد رسانی, طراحی شبکه, بهینه سازی دو سطحی, حمل و نقل مواد خطرناک
نویسندگان مقاله
رخساره ترابی |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
آرمین جبار زاده |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محسن یحیائی |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_79637_28d199ab77d1da676173716c9c14f3c0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات