این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۹۱۳-۹۳۶
عنوان فارسی
طراحی مدل مسیریابی وسیله نقلیه ناهمگن با در نظر گرفتن اولویت بندی پنجرههای زمانی مشتریان
چکیده فارسی مقاله
مسئله مسیریابی وسیله نقلیه دارای کاربرد های فراوانی در شبکه های حمل و نقل و مدیریت زنجیره تامین است. مدل هایی که بر اساس مسئله کلاسیک مسیریابی وسیله نقلیه ارائه شده است، هر کدام به نوبه خود این مسئله پایه را کامل تر کرده و فرضیات بیشتری از دنیای واقعی را در نظر گرفته است. در این پژوهش به بررسی مسئله مسیریابی وسیله نقلیه ناهمگن با در نظر گرفتن چندین دپو توزیع کالا و اولویت بندی پنجره های زمانی مشتریان پرداخته شده است. مسئله ارائه شده دارای دو هدف است، هدف اول به حداقل رساندن هزینه های حمل و نقل و هدف دوم کاهش زمان انتظار مشتریان و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان با توجه به پنجره های زمانی اولویت بندی شده برای آنان است. با توجه بهNP-Hardبودن این مسأله بهینه سازی دو هدفه برای حل آن در ابعاد بزرگ، از الگوریتم فراابتکاری NSGA-IIبهره گرفته شده است که با روش طراحی آزمایشات تاگوچی تنظیم پارامتر می شود.همچنین از دو شاخص برای ارزیابی عملکرد الگوریتم استفاده می شود. نتایج بدست آمده از حل مسائل در بعد کوچک و بزرگ نشان میدهد این الگوریتمها، کارایی و اثربخشی مناسبی در حل مسائل مختلف بخصوص با اندازه های بزرگ را در زمان کوتاه دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوریتم NSGAII، پنجره زمانی، چند دپویی، مسئله مسیریابی وسیله نقلیه، وسیله نقلیه ناهمگن،
عنوان انگلیسی
Providing Heterogeneous Vehicle Routing Model Considering the Prioritized of the Customer Time Window
چکیده انگلیسی مقاله
The vehicle routing has many uses in transportation networks and supply chain management. Each of models, which have been provided based on the classic vehicle routing, complements this basic issue and takes into account more real-world assumptions. The present research investigated the heterogeneous vehicle routing by consideration of several product distribution depots and prioritization of customers' time windows. The proposed issue had two purposes: First, the minimization of transportation costs, and second, the reduction of customers' waiting time, thereby increasing the customer satisfaction with regard to their prioritized time windows. Given the NP-Hard nature of this two-purpose optimization issue for its solution in large dimensions, a meta-heuristic NSGA-II algorithm was used and its parameters were adjusted by Taguchi experimental design method. We also utilized two indices to evaluate the algorithm performance. The obtained results from solving issues in small and large dimensions indicated that each algorithm had a good efficiency in solving various issues especially with large sizes in a short time.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوریتم NSGAII, پنجره زمانی, چند دپویی, مسئله مسیریابی وسیله نقلیه, وسیله نقلیه ناهمگن
نویسندگان مقاله
ستاره رضایی |
دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، تهران، ایران
سید مجتبی سجادی |
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی حسین زاده کاشان |
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jte.sinaweb.net/article_88166_cbed39811998fb11e40b93bc7285e124.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات