این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی شیمی ایران، جلد ۲۱، شماره ۱۲۲، صفحات ۲۴-۳۴

عنوان فارسی تأثیر شکل پاشش مثلثی بر روی عملکرد موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش‌پذیری کنترل‌شده
چکیده فارسی مقاله شکل پاشش یکی از مهم­ترین پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد موتورهای احتراق داخلی است. در این مقاله، تأثیر سه نوع شکل پاشش مثلثی یعنی مثلث چپ، وسط، و راست که با پارامتر a برابر با به‌ترتیب 0، 5/0 و 1 متمایز می­شوند، بر عملکرد موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش­پذیری کنترل ­شده بررسی و با شکل پاشش مستطیلی مقایسه شده است. با افزایش a، مقدار بازدهی ناخالص تعیین شده (GIE) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) افزایش می­یابند، در حالی که مقدار هیدروکربن­های نسوخته (UHC) و مونواکسید کربن (CO) کاهش می­یابد. بالاترین میزان GIE و کم­ترین میزان UHC و CO مربوط به شکل پاشش مثلثی راست است که به‌ترتیب 9/9 درصد بیشتر و 45/27 و 51/25 درصد کمتر از شکل پاشش مستطیلی هستند، درحالی که کم­ترین میزان NOx تولیدشده به‌وسیلۀ شکل پاشش مثلثی چپ حاصل می­شود که 15/14 درصد کم­تر از شکل پاشش مستطیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شکل پاشش مثلثی، موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش‌پذیری کنترل‌شده، گاز طبیعی، دینامیک سیالات محاسباتی،

عنوان انگلیسی Effect of Triangular Injection Rate Shape on the Performance of a Reactivity Controlled Compression Ignition Engine
چکیده انگلیسی مقاله Injection rate shape has an important effect on the performance of internal combustion engines. In this study, the effect of three triangular injection rate shapes, including left triangle, middle triangle, and right triangle, which were distinguished by the parameter a equal to 0, 0.5, and 1, respectively, on the performance of a Reactivity Controlled Compression Ignition (RCCI) engine were investigated and compared with the square injection rate shape. It was realized that by increasing, the gross indicated efficiency (GIE) and nitrogen oxides (NOx) emissions increased, while unburned hydrocarbons (UHC) and carbon monoxide (CO) emissions decreased. The highest GIE and the lowest UHC and CO emissions were obtained by the right triangle, which were 9.9% higher and 27.45% and 25.51% lower than those obtained by the square injection rate shape, while the lowest NOx emissions were obtained by the left triangle, which was 14.15% lower than that obtained by the square injection rate shape. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شکل پاشش مثلثی, موتور احتراق اشتعال تراکمی با واکنش‌پذیری کنترل‌شده, گاز طبیعی, دینامیک سیالات محاسباتی

نویسندگان مقاله تارا یزدانی مطلق |
کارشناس ارشد مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

لیلا نصر آزادانی |
استادیار مهندسی شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر


نشانی اینترنتی https://www.ijche.ir/article_136758_b47c9215175ca1cd5b6fe52094a78cc1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات