این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مهندسی شیمی ایران
، جلد ۱۸، شماره ۱۰۵، صفحات ۶۵-۷۷
عنوان فارسی
آذرکافت پودر تایرهای فرسوده و شناسایی مایع سوختی حاصل از آن
چکیده فارسی مقاله
با گسترش فناوریهای حمل و نقل و افزایش روزافزون خودروها، موضوع بازیافت تایرهای فرسوده از لحاظ انرژی و حفاظت محیط زیست، مورد توجه جدی قرار گرفته است. یکی از این روشهای بازیافتتایرهای فرسوده، آذرکافت (پیرولیز) وتولید مایع سوختی است. در اینپژوهش اثر دو عملگر دما و زمان ماند و تأثیر آنها بر روی فرایند آذرکافت و مایع سوختی حاصل از آن، بررسی گردید. از میان محصولات برآمده از آذرکافت در سهفاز جامد، مایع و گاز، محصول مایع برای بررسیهای بیشتر انتخاب شد. این مایع زیر آزمونزیر قرمز تبدیل فوریه (FT-IR) قرار گرفت و بررسی نتایج نشان داد که شامل ترکیبات خطی هیدروکربنی بالاتر از 4 کربنی است و با افزایش دمای آذرکافت بهسمت ترکیبات آروماتیکی تغییر میکند. اینموارد با مطالعات تجزیه و تحلیلدقیق هیدروکربن (DHA) نیز تأیید شدند. ترکیبات اصلیمایع حاصل از آذرکافت شامل2و3 دیمتیل بوتان، ترشری1- بوتیل 4- اتیل بنزن، 1- پنتان، 2- متیل بوتان، ا- پنتان، سیس-2- پنتان و1- متیل-4- ایزوپروپیل بنزن بودند. نتایج آزمایش آذرکافت نشان داد که با افزایش دما درصد محصولات گازی افزایش و درصد محصولات مایع کاهش مییابد و بعد از دمای 500 درجۀ سلسیوس تغییر محسوسی در درصد مواد جامد مشاهده نمیشود. بدیهی است حداکثر مقدار درصد مواد جامد معادل درصد دوده و مواد جامد معدنی دیگر موجود در فرمولبندی لاستیکها است که در آذرکافت ثابت میماند. اندازهگیری مقدار ارزش حرارتی مایع بهدستآمده نشان داد که با سوختهای نفتی برابری میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آذرکافت، پودر تایر فرسوده، مایع سوختی، شناسایی، ارزش حرارتی،
عنوان انگلیسی
Pyrolysis of Scrap Tire Powder and Identification of the Resulting Liquid Fuel
چکیده انگلیسی مقاله
With the strong global increase in transportation technology and daily increase of cars, the interest in recycling of waste tires have been increased due to energy resources and environmental protection. One of the recycling methods for waste tires is pyrolysis and converting them into liquid fuels. In this study the effect of final reaction temperature and residence time on pyrolysis process and obtained liquid fuels were investigated. Among the pyrolysis products which are solids, liquids and gases, the liquids were selected for further investigation. These pyrolysis liquids were characterized by FTIR spectroscopy, and the results showed that liquids contain linear hydrocarbon more than 4 carbon moves toward aromatic component with increasing pyrolysis temperature. These findings were also confirmed by Detailed Hydrocarbon Analysis(DHA). The components of pyrolysis liquids consisted mainly of 2,3-dimethylbutene, 2-Methylbutene, t-Isobutyl-4-ethyl-benzene, and 1-m-4-Isopropyl-benzene. The results also showed that the percentages of gases and liquids were increased and decreased respectively with increasing of temperature but there is no change in char percentage yields above 500°C. It is Obviouse that the maximum amount of solids is equal to the percentage of carbon black and other minerals in the rubber formulation that remain in pyrolysis. Measuring of calorific value of pyrolysis liquids showed good compatibility with commercial heating fuels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آذرکافت, پودر تایر فرسوده, مایع سوختی, شناسایی, ارزش حرارتی
نویسندگان مقاله
مینا باریکانی |
پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
مهدی باریکانی |
پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران
نشانی اینترنتی
https://www.ijche.ir/article_109421_ff7cc2f6dece940d1cecb089a3b052c6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات