این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۵، شماره ۶، صفحات ۱-۱
عنوان فارسی
معرفی روشی نوین برای مدیریت باتری های لیتیمی در فرآیندهای شارژ -دشارژ سریع به کمک کنترل پیش بین
چکیده فارسی مقاله
باتری های لیتیومی همواره باید از نظر حرارتی و الکتریکی نظارت شوند تا از مشکلات ایمنی همچون گریز حرارتی جلوگیری شود. اکثر روش های مدیریت حرارتی بر اساس طراحی سیستم خنک کاری مطلوب هستند. از سوی دیگر، به دلیل اینکه دمای سطح باتری با سنسور قابل اندازه گیری است، معیار مدیریت حرارتی دمای سطح سلول است. این در حالی است که دمای داخل باتری میتواند در شارژ و دشارژ سریع، بالاتر بوده و سیستم خنک کاری به تنهایی قادر به کنترل دما نباشد. در این مقاله تلاش شده است که مدیریت حرارتی باتری را با سیستم مدیریت الکتریکی باتری ادغام کرد و معیار مدیریت حرارتی، دمای داخل سلول قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف، از کنترل پیش بین(MPC) برای کنترل جریان اعمالی یا کشیده شده از باتری استفاده شده است. نتایج تجربی و شبیه سازی نشان میدهد که استفاده از MPCو تخمینگرهای غیر خطی کالمن میتواند روشی هوشمند و نوین برای مدیریت همزمان متغیرهای الکتریکی و حرارتی سلول های لیتیومی باشد. همچنین انتظار میرود که در روش معرفی شده، با مدیریت دمای داخل سلول در فرآیندهای شارژ-دشارژ سریع، ایمنی و طول عمر سلول افزایش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
باتری های لیتیمی، سیستم مدیریت حرارتی، سیستم مدیریت الکتریکی، کنترل پیشبین، فیلتر های غیر خطی کالمن،
عنوان انگلیسی
A Novel Strategy to Manage Lithium-ion Cells in Fast Charge/discharge Operations with Model Predictive Control Approach
چکیده انگلیسی مقاله
To prevent safety issues such as thermal runaway, lithium-ion batteries must be constantly monitored. Most thermal management methods are based on designing suitable cooling systems. Also, since the surface temperature is measurable through a sensor, it is considered the main criterion of thermal management. However, in extremely fast charge-discharge operations, the core temperature can be significantly higher than the surface temperature, so the cooling system may not be able to solely maintain the core temperature in the safe range. The objective of this paper is to combine electrical and thermal management and set the core temperature as the main criterion. To achieve that, model predictive control (MPC) is implemented to control the supplied or drawn current of the battery cell and Sigma point Kalman filter (SPKF) is used to estimate model states. The simulation and experimental results indicate that incorporating MPC and nonlinear Kalman filter Estimators can be a novel strategy to simultaneously manage electrical and thermal states. It is also expected that controlling the core temperature in fast charge-discharge operations, may increase the safety and lifetime of the cell.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
باتری های لیتیمی, سیستم مدیریت حرارتی, سیستم مدیریت الکتریکی, کنترل پیشبین, فیلتر های غیر خطی کالمن
نویسندگان مقاله
میلاد عدل |
قوای محرکه، دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجهنصیرالدینطوسی، تهران، ایران
امیر تقوی پور |
گروه خودرو، دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجهنصیرالدینطوسی، تهران، ایران
فرشاد ترابی |
گروه سیستم های انرژی، دانشکده مکانیک، دانشگاه خواجهنصیرالدینطوسی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_5203_72166e06fb942f1823582c5e55aa3c40.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات