این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۴۶
عنوان فارسی
مدلسازی و دانش فرامدلسازی: سنجش درک دانشآموزان از مدلسازی مفهومی در یادگیری علوم
چکیده فارسی مقاله
مدلها ابزارهای تأثیرگذار در یادگیری علوم بهشمار میروند و اگر شاگردان دربارۀ ماهیت مدلها، هدف از مدلسازی و کاربرد آنها در فرایند یادگیری فکر نکنند، این اثربخشی محدود خواهد بود. این پژوهش درپی کاوش نوع و سطح درک شاگردان دورۀ دوم متوسطه از مدل و دانش فرامدلسازی در دروس فیزیک، شیمی و زیستشناسی است. در این پژوهش کمّی ـ توصیفی، نمونۀ در دسترس530 نفر از دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه، بهمنظور پاسخگویی به پرسشنامۀ بررسی میزان دانش مدلسازی (مدل شایستگی مدل) انتخاب شدند. بهمنظور تحلیل دادهها از مدل سؤال ـ پاسخ امتیاز پارهای استفاده شد. یافتهها نشان داد که شاگردان در درجۀ اول، به مدلهای عینی و عملکردی فکر میکنند و مدلهای انتزاعی (نمودار یا معادله) در درجۀ دوم اهمیت قرار دارند. دانش مدلسازی و آگاهی از کارکرد و اهداف مدلها از حوزۀ محتوایی مستقل نیست و به دنبال آن، نوع و کاربرد مدلها به محتوا و درس بستگی دارد؛ بهگونهای که شاگردان از مدلسازی در زیستشناسی بیشتر بهمنظور توصیف پدیدهها و در فیزیک و شیمی بهمنظور پیشبینی و استدلال بهره میبردند. پیشنهاد میشود در برنامۀ درسی علوم به مدل و دانش مدلسازی در محتوای درسی توجه بیشتر شود و مهارتهای فراشناختی شاگردان برای تشخیص، کاربرد، بازبینی و ارزیابی مدلها توسعه داده شود. همچنین معلمان علوم به استفادۀ آگاهانه از مدلسازی در فرایند تدریس تشویق شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش علوم، دانش مدلسازی، فرامدلسازی، مدل امتیاز پارهای،
عنوان انگلیسی
Modeling and knowledge of meta-modeling: Assessing students' understanding of conceptual modeling in science learning
چکیده انگلیسی مقاله
Models are valuable tools for learning science, however, their utility would be restricted if students do not consider the nature of models, their purpose, and their implementation in the learning process. The focus of this research was to find out about the type of model and meta-modeling knowledge of second cycle high school students on physics, chemistry, and biology courses. The research sample consisted of 530 second cycle high school students who were selected through convenience sampling method to answer the modeling knowledge questionnaire. Partial credit question-answer model was used to analyze the data. Findings showed that students think primarily about objective and functional models, and abstract models (diagram or equation) are of secondary importance. Modeling knowledge and awareness of the function and objectives of models are not independent from the content area, and the type and application of models depend on the content and the course, in such a way that students use modeling in biology more to describe phenomena and in physics and chemistry for prediction and reasoning. It is suggested that in the science curriculum more attention should be paid to the model and modeling knowledge in the course's content, and the students' metacognitive skills should be developed to identify, apply, revise, and evaluate models. Science teachers should also be encouraged to consciously use modeling in the teaching process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش علوم, دانش مدلسازی, فرامدلسازی, مدل امتیاز پارهای
نویسندگان مقاله
مجتبی جهانی فر |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_171525_ebca491329e16e0c76355d272542aafd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات