این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۷-۲۸
عنوان فارسی
بررسی عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش در مدارس
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در استقرار مدیریت دانش در مدارس است. این پژوهش کیفی است و از روش دادهبنیاد نظاممند (سیستماتیک) استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شاملِ استادان تعلیموتربیت در دانشگاههای ایران و کارشناسان و مدیران نخبۀ آموزشی در وزارت آموزشوپرورش و در مدارس و مؤسسات آموزشی در سال تحصیلی 1399-1400 بودهاند. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است و با 16 نفر تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه شد. برای بررسی اعتبار و روایی دادهها، برای بازبینی به مشارکتکنندگان ارائه شدند و با توجه به نظرهای آنان اصلاحات لازم صورت گرفت. درنهایت، از خبرگانی که در مصاحبهها شرکت نکردند کمک گرفته شد. سپس عبارات درون مصاحبهها پیادهسازی شدند و مفاهیم و مقولات با روش کدگذاری باز و محوری و انتخابی طبقهبندی شدند. ازاینرو، 85 کد باز و 17 کد محوری در نظر گرفته شد. در مرحلۀ کدگذاریِ انتخابی چهار عاملِ مؤثر شاملِ فرهنگ سازمانی، ویژگیهای کارکنان، برنامهمحوری با نگرش نظاممند و مدیریت منابع انسانی تبیین شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت دانش، مدرسه، توانمندسازی، بهرهوری،
عنوان انگلیسی
Factors influential on the establishment of knowledge management at schools
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify the factors affecting the establishment of knowledge management at schools. It was a qualitative research with the systematic grounded theory design. The research population included professors of education in Iranian universities and elite educational experts and managers in the Ministry of Education and at schools and educational institutions in the academic year 1399-1400. In this study, purposive sampling method was used and 16 people were interviewed until reaching the theoretical saturation. In order to check the credibility and dependability of the data, we presented them to the participants for reviewing, and the necessary corrections were made according to their opinions, and finally, the experts who did not participate in the interviews were asked to help in this regard. Then, the expressions in the interviews were transcribed and by open, axial and selective coding method, the concepts and categories were classified. Hence, 85 open codes and 17 axial codes were considered. In the selective coding stage, four effective factors including organizational culture, employee characteristics, program-orientedness with a systematic approach and human resource management were explained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت دانش, مدرسه, توانمندسازی, بهرهوری
نویسندگان مقاله
حمید رحیمیان |
دانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
عباس عباس پور |
استاد، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
حمیدرضا زرین |
دانشجوی دکتری، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_163606_f189fe43cd1f3a4aafd77a3d3093cf06.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات