این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۳۲

عنوان فارسی مطالعهٔ ویژگی‌های ‌عناصر ‌برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعهٔ ویژگی‌های عناصر برنامهٔ درسی آموزش علوم پایهٔ ششم ابتدایی مبتنی بر روش STEAM انجام ‌شد. این مطالعه در سال تحصیلی 1399-1400 با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده با نمونه‌گیری هدفمند (معیاری) و ازطریق مصاحبهٔ نیمه‌ساختاریافته با 23 نفر از صاحب‌نظران حوزهٔ مطالعات برنامهٔ درسی و معلمان پایهٔ ششم ابتدایی انجام گرفت. تجزیه‌وتحلیل متن مصاحبه‌ها به‌صورت دستی و هم‌زمان با جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. اعتمادپذیری یافته‌ها با استفاده از غوطه‌وری و مطالعهٔ مکرر و بازنگری مشارکت‌کنندگان و خبرگان به‌دست آمد. با استناد به عناصر برنامهٔ درسی پیشنهادی اکر ده عنصر در این پژوهش موردمطالعه قرار گرفت. طبق نتایج تحقیق، برنامهٔ درسی آموزش علوم مبتنی بر روش STEAM موانع سنتی جداکنندهٔ پنج حوزهٔ یادگیری را برطرف کرده است و این حوزه‌ها را برای دستیابی به یادگیری مبتنی بر اهداف برنامهٔ درسی یکپارچه و منسجم ساخته است و بر اصل خلاقیت و ایده‌پردازی تکیه دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اکر، پایهٔ ششم ابتدایی، عناصر برنامهٔ درسی، روش STEAM، تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده،

عنوان انگلیسی Characteristics of the elements of the science education curriculum based on the STEAM method
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research was to study the characteristics of the elements of the sixth grade primary school science curriculum based on the STEAM method. This study was conducted in the academic year 1399-1400 with a qualitative approach and the directed qualitative content analysis method. Sampling was done using the purposive sampling (standard) and the data was collected through semi-structured interview with 23 experts in the field of curriculum studies and sixth grade primary school teachers. The transcript of the interviews was analyzed manually and simultaneously, along with data collection. The dependability of the findings was obtained using immersion and repeated study and review of the participants and experts. Based on the elements of Akker's proposed curriculum, in this study, ten elements were studied. The results showed that the STEAM-based science education curriculum has removed the traditional barriers separating the five areas of learning. It has integrated these areas to achieve learning based on the objectives of the curriculum and it has relied on the principles of creativity and ideation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اکر, پایهٔ ششم ابتدایی, عناصر برنامهٔ درسی, روش STEAM, تحلیل محتوای کیفی هدایت‌شده

نویسندگان مقاله مریم اصغری اصل سردرود |
دانشجوی دکتری مطالعات برنامهٔ درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

صادق ملکی آوارسین |
دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

حسین بقایی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کلیبر، دانشگاه آزاد اسلامی، کلیبر، ایران

جهانگیر یاری حاج عطالو |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_163627_e9b640e40e8000547f70b08681220756.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات