این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۱۷۳-۱۹۵
عنوان فارسی
سنتزپژوهی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی بر مبنای الگوی روبرتس
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت معماری محیطهای آموزشی بهمنظور افزایش حضور باانگیزهٔ دانشآموزان در محیط و درنتیجه تقویت بازدهی تحصیلی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. جامعهٔ موردبررسی پژوهشهای علمی معتبر از سال 1980 تا 2019 در حوزهٔ انگیزهبخشی دانشآموزان در مدارس و مؤلفههای رفتاری، فیزیکی و روانشناختی مؤثر در ارتقای کیفیت محیط است. در ابتدا با استفاده از واژههای کلیدی «محیط آموزشی»، «مدرسه»، «بازدهی تحصیلی»، «آموزشگریزی»، «ساختار معماری» و غیره و بر اساس معیار ورود، 362 پژوهش علمی شناسایی شدند و سپس با توجه به معیار خروج درنهایت 59 مقاله به مرحلهٔ تحلیل نهایی وارد شدند. برای تجزیهوتحلیل کیفی اسناد از الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی روبرتس با استفاده از روشهای کدگذاری خطبهخط MAXQDA10 استفاده شد. درنهایت عوامل اساسیِ زیر شناسایی شد که عبارت بودند از: 1. رفتاری ـ رضایتمندی؛ 2. روانشناختی ـ حس تعلق به مکان؛ و 3. فیزیکی ـ ساختاری معماری. همچنین الگوی مفهومی عوامل اساسی مؤثر در ارتقای کیفیت محیطهای آموزشی شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
محیطهای آموزشی، حس مکان، کیفیت معماری، رضایتمندی،
عنوان انگلیسی
Research synthesis of key factors influential on improving the quality of educational spaces based on Roberts model
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the current research was to identify the key factors that are effective in improving the quality of the educational environment's architecture in order to increase the motivated presence of students in such environment and as a result to strengthen the academic efficiency. It was a qualitative research. The research population included the valid scientific researches, published between 1980 up to 2019, on motivating students at schools and the behavioral, physical and psychological components influential on improving the quality of the environment. At first, using the keywords "educational environment", "school", "academic efficiency", "evasion of education", "architectural structure" etc… and based on the entry criteria, 362 scientific researches were identified. Then, considering the exclusion criteria, 59 articles were included in the final analysis stage. To analyze the documents qualitatively, Roberts' six-stage research synthesis model was applied, using "MAXQDA10" line-by-line coding methods. Finally, the following key factors were identified including: 1. behavioral-satisfaction, 2. psychological- sense of belonging to the place, and 3. physical - the architectural structure. Also, the conceptual model of key factors influential on improving the quality of educational environments was developed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
محیطهای آموزشی, حس مکان, کیفیت معماری, رضایتمندی
نویسندگان مقاله
شیدا سلامات |
دانشجوی دکتری گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
فرح حبیب |
استاد گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
آزاده شاهچراغی |
دانشیار گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_163630_2a3195549b9085429456b62fc4b4a317.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات