این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۲۹-۴۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همجوشی شناختی و شایستگی اجتماعی نوجوانان قلدر در مدارس شبانه روزی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در همجوشی شناختی و شایستگی اجتماعی نوجوانان قلدر در مدارس شبانهروزی است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش کاربردی و ازنظر روش تحقیق به سبب جایگزینی تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترلْ آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دو مدرسه شبانهروزی سال تحصیلی 98-99 در شهرستان نیشابور است که ویژگی قلدری دارند. نمونه این پژوهش عبارت است از 30 دانشآموز دو مدرسه شبانهروزی متوسطه اول شهرستان نیشابور که با روش تصادفی بدون جایگزینی انتخاب شدند. این دانشآموزان در گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ارزیابی با پرسشنامههای همجوشی شناختی گیلاندرز (2010)، شایستگی اجتماعی پرندین (1385) و مقیاس قلدری ایلینویز (2001) انجام شد. طبق یافتههای این پژوهش، سطح معناداری متناظر با هر سه متغیر در شاخص گروه کمتر از 0/017 است. بنابراین با اطلاعات جمعآوریشده و با توجه به رد فرض صفر فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر اینکه «آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در شایستگی اجتماعی و همجوشی شناختی نوجوانان قلدر تأثیر مثبت دارد» با اطمینان 0/95 تأیید میشود. آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش همجوشی شناختی و بهبود شایستگی اجتماعی نوجوانان قلدر مؤثر بوده است. پیشنهاد میشود این پژوهش روی سایر اختلالات و همچنین در سایر شهرستانها صورت گیرد تا هم دارای قدرت تعمیمپذیری بالاتری شود و هم تفاوتهای فرهنگی در اینگونه پژوهشها شناسایی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد، همجوشی شناختی، شایستگی اجتماعی، نوجوانان، قلدری،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of group education based on acceptance and commitment on cognitive fusion and social competence of bullying adolescents in boarding schools
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to determine the effectiveness of group education based on the acceptance and commitment on the cognitive fusion and social competence of bullying adolescents in the boarding schools. It was applied research and in terms of method, it was an experimental one due to the random assignment of the participants in the experimental and control groups. The research population included all the students of two boarding schools in Neishābour city who had bullying characteristics in the 98-99 academic year. The sample of this study consisted of 30 students of two boarding schools in the first-grade high school of Neishābour who were randomly selected with no assignment. These students were divided into experimental (N=15) and control groups (N=15). Evaluation was done by Gilanders (2010)’s Cognitive Fusion Questionnaire, Parandin (2006)’s Social Competence Questionnaire and Illinois’s Bullying Scale (2001). Findings of this study showed that the level of significance corresponding to all three variables in the group index is less than 0.017, so with the information collected and considering the rejection of the null hypothesis, the main hypothesis of the study (i.e., acceptance and commitment-based education has a positive effect on the social competence and cognitive fusion of bullying adolescents) was confirmed with 0.95 confidence. Acceptance and commitment-based education have been effective in reducing the cognitive fusion and improving the social competence of the bullying adolescents. It is suggested that this research to be conducted on the other disorders as well as in the other cities in order to have higher generalizability and to identify cultural differences in such studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد, همجوشی شناختی, شایستگی اجتماعی, نوجوانان, قلدری
نویسندگان مقاله
محمد حسین بیات ترک |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتة مشاوره، گرایش مدرسه، گروه علوم تربیتی، دانشکدة علومانسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
جمشید جراره |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علومانسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
فریده حمیدی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علومانسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152910_a0a4f6cfd1154a5e3de4817d6f52d7df.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات