این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۲
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایۀ دهم بر اساس ساحتهای ششگانۀ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش
چکیده فارسی مقاله
هدفِ اصلی از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه بر اساس ساحتهای ششگانۀ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است. پژوهش حاضر ازجمله پژوهشهای کاربردی است و ازنظرِ نحوۀ گردآوریِ دادهها پژوهش کیفی از نوع روش تحلیل محتوای جهتدار است. جامعۀ موردمطالعۀ تحقیق متن و تصاویر کتابِ درسی زیستشناسی پایۀ دهم، چاپ نخست (1399) وزارت آموزشوپرورش، است. روش گردآوریِ دادهها کتابخانهای و ابزار مورد استفاده فیشبرداری و تهیۀ فهرست است. فیشهای جمعآوریشدۀ مربوط به هریک از مقولات تلخیص و در قالب جداول ارائه شدند. سپس تعداد و فراوانی صفحات مربوط به ساحتها تعیین و تفسیر شدند. مهمترین یافتههای تحقیق به شرح زیرند: میزان 1/5 درصد از محتوای کتاب زیستشناسی پایۀ دهم درزمینۀ ساحت اعتقادی و اخلاقی، 4/5 درصد درزمینۀ ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، 19/7 درصد درزمینۀ ساحت تربیت زیستی بدنی؛ 6/8 درصد درزمینۀ ساحت زیباشناسی و هنری؛ 9/8 درصد درزمینۀ ساحت تربیت اقتصادی و حرفهای و 25 درصد درزمینۀ ساحت تربیت علمی و فناوری است. بر اساس نتایج بهدستآمده، در این کتاب به هر شش ساحتِ تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش توجه شده است. بیشترین میزان توجه محتوای کتاب زیستشناسی پایۀ دهم دورۀ متوسطه به ساحت علمی و فناوری و کمترین توجه به ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل محتوا، کتاب زیستشناسی پایۀ دهم، ساحتهای ششگانه، سند تحول بنیادین،
عنوان انگلیسی
Content analysis of the tenth-grade biology textbook based on the six areas of the fundamental transformation document of education
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this study was the content analysis of the tenth-grade high school biology textbook based on the six areas of the document of fundamental transformation in education. It was applied research, and in terms of data collection, it was a qualitative directed content analysis method. The research population was the text and images of the tenth-grade biology textbook published in 1399 by the Ministry of Education. Data was collected through library study and the research tool included note taking and checklist. The collected notes related to each category were summarized and presented in the form of tables and the frequency and percentage of the number of pages related to the areas were determined and interpreted. The most important findings of the research were: 1.5% of the contents of the tenth-grade biology textbook was related to the area of belief and ethics; 4.5% related to the area of social and political education; 19.7%, related to the area of physical education; 6.8%, related to the area of aesthetic and artistic education; 9.8% related to the economic and vocational education and 25% was also related to the area of scientific and technological education. In the six educational areas of the document of fundamental transformation of education, the highest amount of attention was paid to the content of the tenth-grade biology textbook in the area of science and technology, and the least amount of attention was paid to the doctrinal, religious and moral areas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تحلیل محتوا, کتاب زیستشناسی پایۀ دهم, ساحتهای ششگانه, سند تحول بنیادین
نویسندگان مقاله
اعظم غلامی |
استادیار گروه زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان ، تهران
رسول حیدری |
کارشناسی ارشد آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152914_32e0cf4db68792e0783a0fb6ee7a05a6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات