این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۴۷-۱۷۰
عنوان فارسی
الگویابی آثار تمرین و تکرار، هدایت و ارزشیابی محیط شبیهساز رایانهای واقعنما در ارتقای یادگیری دروس کارگاهی معماری داخلی
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجامدادن پژوهش حاضر الگویابی تأثیر «واقعنمایی محتوای آموزشی دروس کارگاهی رشتۀ معماری داخلی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی» ازطریق متغیرهای میانجی «نظارت و راهبری هنرآموز»، «قابلیت تمرین و تکرار»، «ارزشیابی» و «تناسب با توانمندیهای هنرجو» در «ایجاد فرصتها و تجارب یادگیری» است. روش اجرای آن توصیفی ـ همبستگی از نوع الگویابی روابط علّی است. جامعۀ آماری آن هنرآموزان رشتۀ معماری داخلی سراسر کشورند که در سال تحصیلی 1399-1400 در یکی از پایههای دهم، یازدهم یا دوازدهم دروس کارگاهی این رشته را تدریس میکنند. به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 326 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار استفادهشده در این پژوهش پرسشنامه محققساخته است. ارزیابی الگو با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. بر اساس یافتهها، الگوی پیشنهادی برازش خوبی دارد(RMSEA= 0/058, GFI= 0/998, IFI= 0/999, χ2= 2/09, P< 0/05) و درکل تمام مسیرهای مستقیم معنادارند (0/05>P). همچنین تمامی مسیرهای غیرمستقیم واقعنمایی محتوای آموزشی مبتنی بر استانداردهای پداگوژی ازطریق متغیرهای میانجی تناسب با توانمندیهای هنرجو، ارزشیابی، قابلیت تمرین و تکرار و نظارت و راهبری هنرآموز بر فرصتها و تجارب یادگیری معنادار بود. نتایج دلالت بر آن دارد که الگوی ارائهشده میتواند الگویی مناسب برای طراحی محیط شبیهسازی رایانهای در دروس کارگاهی رشتۀ معماری داخلی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبیهساز آموزشی رایانهای، واقعنمایی، معماری داخلی، الگویابی، تجارب یادگیری،
عنوان انگلیسی
Modeling the effects of practice and repetition, guidance, and evaluation of the realistic computer simulation environment on improving the learning of interior architecture’s workshop courses
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was modeling the effect of “realization of the educational content of the interior architecture workshop courses based on pedagogical standards” through the mediating variables “student monitoring and guidance”, “ability to practice and repetition”, “evaluation”, and “appropriate with the student’s abilities” on “creating the learning opportunities and experiences”. It was descriptive research with correlational design of modeling the casual relationships’ type. The research population consisted of students of interior architecture throughout the country who taught the workshop coursers of this field in at least one of the tenth, eleventh or twelfth grades at the academic year of 2020-2021. From this population, 326 persons were selected as the research sample through the cluster sampling method. In this study a researcher-made questionnaire was used as the research instrument. The proposed model was evaluated using path analysis. Finding showed that the proposed model has an acceptable fitness to the data (RMSA=0/058, GFI=0/998, IFI=0/999, x2=2/09, P-value< 0/05), and all the direct paths are significant (p< 0/05). Also, all the indirect paths of realizing the educational content, based on the pedagogical standards through the mediating variables “appropriateness to the student's abilities”, “evaluation”, “ability to practice and repetition”, and “student monitoring and guidance” on learning opportunities and experiences were significant. The results of this research indicate that the proposed model can be used as a suitable model for designing a computer simulation environment for the workshop courses in the field of interior architecture.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبیهساز آموزشی رایانهای, واقعنمایی, معماری داخلی, الگویابی, تجارب یادگیری
نویسندگان مقاله
پرستو آریانژاد |
دانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
محمد علی خانمحمدی |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
فرهنگ مظفر |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
بهرام صالح صدق پور |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علومانسانی، دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_152916_af2dccefce3b91f3a1e009af8980f9fa.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات