این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۷۱-۹۴
عنوان فارسی
تبیین کیفی تجربۀ زیستۀ والدین از فرایند شکلگیری برنامۀ درسی آموزش در خانه
چکیده فارسی مقاله
آموزش در خانه بخشی از آموزش غیررسمی است که به دانشآموزان اجازه میدهد تا در محیطی غیر از محیط مدرسه به انتخاب آموزشی دست زنند و برنامۀ درسی را مطابق با علایق خود پیش ببرند. تمایل به این نوع از آموزش با وجود غیررسمیبودن در ایران در حال افزایش است. مطالعۀ حاضر با هدف تبیین فرایند شکلگیری برنامۀ درسی آموزش در خانه انجام شد. برای این منظور مطالعۀ کیفی با رویکرد پدیدارشناسانه انجام گرفت و 12 نفر از خانوادههایی که به آموزش کودکان خود در خانه پرداخته بودند در این پژوهش مشارکت کردند. اطلاعات با روش هفتمرحلهای کلایزی تحلیل شدند. از تحلیل دادههای این مطالعه برای پاسخ به سؤالِ اول 2 کدِ محوریِ ایدئولوژیکی و پداگوژیکی شناسایی شد. در پاسخ به سؤال دوم درزمینۀ مؤلفههای هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فضا و ارزشیابی مجموعاً 11 کد محوری استخراج شد. طبق یافتهها، والدین سعی بر آن دارند تا در تدوین برنامۀ درسی علایق و استعدادهای کودک خود را در نظر بگیرند و او را از جوّ دلهرهآور و رقابتی دور کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش در خانه، رویکردهای طراحی برنامۀ درسی آموزش در خانه، مؤلفههای برنامۀ درسی،
عنوان انگلیسی
Qualitative explanation of lived experience of parents from the process of forming the homeschooling curriculum
چکیده انگلیسی مقاله
Homeschooling constitutes part of an unofficial education process which enables students to choose a learning method and form a curriculum corresponding to their own interests in an atmosphere other than a school environment. Despite its informality, this type of education is growing in Iran. The aim of this study was to explain the process of forming a homeschooling curriculum. To do so, a qualitative research with a phenomenological approach was conducted with participation of twelve persons from the families who had educated their children at home. Data was analyzed by the seven-level Colaizzi method. To answer the first research question, two pivotal ideological and pedagogical codes were identified. To answer the second research question, and considering the components of purpose, content, teaching strategies, atmosphere, and evaluation, all in all, eleven pivotal codes were extracted. Findings indicated that the parents try to take their child's interests and talents into account when developing the curriculum and keep him or her away from a stressful and competitive environment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش در خانه, رویکردهای طراحی برنامۀ درسی آموزش در خانه, مؤلفههای برنامۀ درسی
نویسندگان مقاله
ژیلا سلیمانی |
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا تهران
پروین صمدی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا
پروین احمدی |
دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_148921_31dc4e54635d9c6b5a67d762f8361ba6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات