این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۸
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی الگوی کوچینگ بر مبنای نظریۀ انتخاب در دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
توانایی مربیگری دانشجومعلمان در محیط آموزشی صلاحیتی اساسی برای هر معلمی است. هدف از پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی مربیگری بر مبنای نظریۀ انتخاب در دانشگاه است. این پژوهش از نوع آمیختۀ متوالی بود و در دو بخش کیفی با رویکرد دادهبنیاد و بخش کمّی به روش زمینهیابی انجام شد. بخشِ کیفی شامل مصاحبه با استادان دانشگاه است که طبق اصل اشباع نظری، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (N:360)، انجام شده است و بخش کمّی طبق فرمول کوکران بود و گروه هدف 360 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بودند. در این مرحله از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شد. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از روش سندکاوی و مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش کمّی از پرسشنامۀ محققساخته بهرهگیری شد. شیوۀ تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار مکسکیودا و با رویکرد تحلیل مضمون صورت گرفت و در بخش کمّی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. بر اساس نتایج، الگوی مربیگری شامل 2 بُعد مربیگری شخصی و مربیگری آموزشی و 7 مؤلفۀ اصلی شامل کشف خود، هدفگذاری هوشمند، جستوجوگری و پیگیرماندن در کار، رابطهسازی، آموزش و ایجاد دانش، محیطسازی، اثربخشی و نفوذ است. در این پژوهش 35 شاخص برای الگوی مربیگری ارائه شد. درنهایت ابعاد و مؤلفههای اصلی الگوی مربیگری بر مبنای نظریۀ انتخاب مشخص شد. مشخص شد که الگوی ارائهشده برازش مناسبی دارد و ساختار عاملی مفروض آن تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کوچینگ (مربیگری)، نظریۀ انتخاب، اعتباریابی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی،
عنوان انگلیسی
Designing and validating a coaching model based on choice theory in Farhangiān University
چکیده انگلیسی مقاله
The coaching ability of the student-teachers in the educational environment is a key competence for any teacher. The purpose of this study was to design and validate a coaching model based on the choice theory at the University. It was a sequential mixed-methods study which consisted of a qualitative section with grounded theory approach and a quantitative section with field finding method. In the qualitative section, the University professors were interviewed. They were selected according to the principle of theoretical saturation using purposive sampling method (N= 32). In the quantitative section of the study, the sample size was calculated based on the Cochran's formula and therefore, 360 students and teachers of Farhangiān University were selected through multi-stage cluster sampling method. Document mining and semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative section and a researcher-made questionnaire was used in the quantitative section of the study. The method of data analysis in the qualitative section was open, axial and selective coding which was done by MAXqd software with thematic analysis approach. In the quantitative section of the study, exploratory and confirmatory factor analysis were used. The results showed that the coaching model includes two dimensions of personal coaching and educational coaching, 7 main components including (self-discovery, smart Chinese goal, searching and staying at work, relationship building, training and knowledge creation, environment building, effectiveness and influence) and 35 indicators were presented as a coaching model. Finally, the main dimensions and components of the coaching model was identified based on the choice theory. It was found that the proposed model has an acceptable fit and the assumed factor structure was confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کوچینگ (مربیگری), نظریۀ انتخاب, اعتباریابی, تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی
نویسندگان مقاله
سید علی اکبر مرتضوی امامی |
دانشجوی دکتری مشاورۀ دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
قدسی احقر |
گروه مشاوره واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ایران/ استاد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزشی وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایران
داود تقوایی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران.
حسن اسدزاده |
دانشیار گروه مشاورۀ دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_148922_af57c8db96a7b104cfc6a3e8e5ea5e46.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات