این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۱، شماره ۱، صفحات ۱۶۵-۱۸۹
عنوان فارسی
اثربخشی بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه
چکیده فارسی مقاله
بیانضباطی دانشآموزان در کلاسهای درس و محیط مدرسه همواره برهمزنندۀ فرایند آموزشی بوده و از مشکلات رفتاری شایع در دوران نوجوانی است. هدف از پژوهشِ حاضر بررسی اثربخشی بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه بود. این پژوهش از نوع تکآزمودنی است و با خط پایۀ چندگانه همزمان و با پیگیری دوماهه انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان پسر پایۀ نهم (اول متوسطه) مدارس شهر جوانرود، در سال تحصیلی 1399ـ1400، بود. از میان آنها 3 دانشآموزی که ملاکهای ورود داشتند ازطریق مقیاس رفتارهای اضطرابآور دانشآموزان در کلاس درس و به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. هریک از گروهها شامل دانشآموزان و والدینشان میشد و هرکدام بهصورت جداگانه در 12جلسه آموزشهای بسته دریافت کردند. این بستههای آموزشی را پژوهشگران از پیش طراحی و اعتباریابی کرده بودند. دادهها به روشهای ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI)، فرمول درصد بهبودی و اندازۀ اثر d کوهن تحلیل شدند. بر اساس یافتهها، اجرای بستۀ آموزشی مدیریت رفتار مبتنی بر نظریۀ انتخاب در کاهش بیانضباطی دانشآموزان در مدرسه ازنظر آماری (0.5
کلیدواژههای فارسی مقاله
بستۀ آموزشی، مدیریت رفتار، نظریۀ انتخاب، بیانضباطی، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of behavior management training package based on choice theory on reducing students' indiscipline at school
چکیده انگلیسی مقاله
Students’indiscipline in the classroom and school environment has always disrupted the educational process and also it is a common behavioral problem during the adolescence. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the behavior management training package based on the choice theory on reducing the students' indiscipline at school. This study was conducted as a single-subject design with multiple simultaneous baselines with a two-month follow-up. The research population included all the ninth-grade male students of high schools in Javānrood city in the academic year 2020-2021, of which 3 students - who met the inclusion criteria - were selected using the purposeful sampling method, through the scale of students' stressful behaviors in the classroom. Each group, including students and their parents, individually received 12 sessions of training of the package which were previously designed and validated by the researchers. Data were analyzed by visual drawing, Reliable Change Index (RCI), recovery percentage formula and Cohen’s D effect size. Findings showed that the implementation of the behavior management training package based on the choice theory has a clinically and statistically significant effect on reducing the students' indiscipline at school (P < 0.05). Therefore, it was recommended that the trainings of this package which is based on the educational-therapeutic foundations of choice theory, to be used individually and in groups, through the counseling centers, especially the education counseling centers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بستۀ آموزشی, مدیریت رفتار, نظریۀ انتخاب, بیانضباطی, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
مسلم امیری |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریز
جواد مصرآبادی |
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانـتبریز
ابوالفضل فرید |
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریز
سیاوش شیخ علیزاده |
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان-تبریز
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_140760_cd6625d3c4ae83668a50eda8e48a720f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات